9.4/10
Volg ons
Download de gratis slaapgids
slaapregressie 12-15 maanden - slaaptipsvoorbabys
Slaapregressies1-2 jaar,

Wellicht kun jij j inmiddels expert noemen op het gebied van slaapregressies maar om jou extra te informeren hebben wij een artikel geschreven over de 12-15 maanden slaapregressie. Zodat jij én je kindje gemakkelijker door deze periode heen komen.

In dit artikel lees je:

  • Wat is een slaapregressie?
  • Wat is de 12-15 maanden slaapregressie? 
  • Signalen van de 12-15 maanden slaapregressie
  • Hoe van 2 naar 1 dutje? 
  • Hoe ziet het slaapschema van mijn kind eruit na de slaapregressie?
  • Hoe om te gaan met verlatingsangst
  • Hoe lang duurt de 12-15 maanden slaapregressie
  • Hoe om te gaan met de 12-15 maanden slaapregressie

Wat is een slaapregressie?

Een slaapregressie is een periode waarin een baby of peuter die altijd prima goed heeft geslapen ’s nachts plotseling wakker wordt en/of opeens moeilijk tot rust kan komen en/of dutjes overdag opeens weigert of overslaat. Het is belangrijk om te weten dat dit deze veranderingen heel normaal zijn en vaak te wijten zijn aan mentale of fysieke ontwikkelingen van je kindje. Een slaapregressie is vaak een progressie op een ander vlak. Vaak is deze progressie een lastige periode voor kindjes en voor ouders op het gebied van slaap, vandaar dat het een slaapregressie (slaap achteruitgang) wordt genoemd.

Wat is de 12-15 maanden slaapregressie?

Je hebt de 4 maanden slaapregressie overleeft, vervolgens ook de pittige 8 maanden slaapregressie en voor je het weet heb je weer te maken met de volgende, de 12-15 maanden slaapregressie.

Deze slaapregressie is anders dan de slaapregressies die je mogelijk hiervoor hebt ervaren.  Deze slaapregressie verschilt van de 4 maanden slaapregressie omdat de 4 maanden slaapregressie te maken heeft met een mentale ontwikkeling, een verandering in de slaap. Deze slaapregressie verschilt ook van de 8 maanden slaapregressie omdat daar vooral een lichamelijke ontwikkeling aan ten grondslag ligt. De slaapregressie van 12-15 maanden heeft meer te maken met de overgang van dutjes. De meeste kinderen zijn rond de 12-18 maanden klaar om de overgang te maken van 2 naar 1 dutje per dag en de signalen kun je al merken rond de 12-15 maanden. Slaapt jouw kind nog twee dutjes per dag, dan kan het zijn dat jouw kind plotseling meer moeite heeft met in slaap vallen, simpelweg omdat ze hun huidige slaappatroon zijn ontgroeid. 

Signalen slaapregressie 12-15 maanden

Het eerste, meeste duidelijke signaal is dat het slapen overall verslechterd.

Andere signalen zijn:

  • Vaak wakker worden ’s nachts
  • Voor een langere periode ’s nachts wakker zijn
  • Onrustig 
  • Je kind die voorheen wel zelfstandig in slaap kan vallen, lijkt het niet meer te kunnen.
  • Dutje(s) weigeren of overslaan
  • Moeite met in slaap vallen tijdens de dutjes overdag en ’s avonds

Hoe van 2 naar 1 dutje?

Een dutje laten vallen kost vaak tijd en gaat niet van de één op andere dag. Idealiter gaat het stap voor stap, bij veel kindjes gaat dat niet vanzelf en die moeten een beetje gestuurd worden door hun ouders om de overgang soepel te laten verlopen. Dat klinkt misschien raar, maar een beetje sturen zorgt er juist voor dat er een natuurlijke routine ontstaat, die past bij de ontwikkeling die je kindje doormaakt. De slaap af en toe een beetje reguleren kan dus een positieve impact hebben op de (nacht)rust van je kindje en indirect dus ook op die van jezelf.

Benieuwd welk ritme past bij jouw kindje? Wij hebben een digitale slaapgids met voorbeeldroutines voor de leeftijd van 0 tot en met 4 jaar. 

Vanaf ongeveer de leeftijd van 12 maanden kan je baby plotseling een dutje gaan weigeren. Veel ouders gaan er vanuit dat dit het signaal is om een dutje te laten vallen.  Voor sommige baby’s kan dit zeker het geval zijn maar voor de meeste is deze overgang echt nog te vroeg. Gemiddeld maken baby’s de overstap naar 1 dutje tussen de 13-18 maanden waarvan de meeste de overstap maken tussen de 15-18 maanden. Stap je te vroeg over naar 1 dutje dan kan dat oververmoeid met zich meebrengen en dat kan juist een trigger zijn voor slaapproblemen zoals vaker wakker worden in de nacht of vroeg wakker worden.

Als jouw kind al een langere wakkertijd goed aan kan of een goede slaper is en meestal tot een uur of 7 uur ’s ochtends slaapt, dan kan het wat makkelijker zijn om het eerste dutje te laten vallen na de leeftijd van 12 maanden. Is jouw kind een vroege vogel of heeft jouw kind moeite met een langere wakkertijd dan zal je kind pas rond de 15 maanden toe zijn om deze overgang te maken. 

Ons advies: neem de tijd.  De overgang naar 1 dutje is een grotere verandering voor je kind en je wilt zeker weten dat je kind hier klaar voor is.  Tijdens deze verandering kan het zijn dat je kind voor een paar dagen wat eerder de dag start of na een slaapcyclus al wakker wordt tijdens zijn middagdutje.  Net als tijdens de 8 maanden slaapregressie is dit vaak van tijdelijke aard en zal je merken dat het uiteindelijk allemaal op zijn plek valt. 

Hoe ziet het slaapschema van mijn kind er uit na deze slaapregressie?

Rond de leeftijd van 15 maanden hebben de meeste baby’s de overgang gemaakt van 2 naar 1 dutje. Het zou kunnen dat er nog dagen zijn dat er wel nog 2 dutjes gedaan worden.

Rond deze leeftijd is ons advies om 1 lang middagdutje aan te bieden van zeker twee uur, ergens tussen 12:30 – 14:30.  Rond dit tijdstip een dutje doen zorgt vaak voor makkelijker in slaap vallen, langer slapen en is de meest herstellende slaap waardoor je kindje uitgerust wakker wordt.

Andere factoren die van invloed kunnen zijn op de slaap van je kind

Als jouw kind de overstap heeft gemaakt van 2 naar 1 dutje maar nog steeds moeite heeft met zelfstandig in slaap vallen of frequent wakker worden ’s nachts, dan kan het zijn dat er wat meer speelt. Naast de slaapregressie zijn er nog een aantal andere factoren die invloed kunnen hebben:

  • Groeispurt
  • Tandjes of ziek zijn
  • Verlatingsangst 
  • Slaapassociatie

Hoe om te gaan met verlatingsangst?

Rond de leeftijd van 15-16 maanden kan er een piek zijn in verlatingsangst waardoor een kind erg aanhankelijk is en zichzelf moeilijk kan kalmeren voor het slapen gaan overdag of ’s avonds. 

Hieronder lees je een aantal tips wat je kunt doen om door deze fase heen te komen:

  • Laat je kind weten wanneer je weggaat en weer terugkomt.
  • Maak tijd voor extra kusjes en knuffels, 1 op 1 tijd en vooral aan het einde van de dag voor bedtijd. 
  • Verlaat de kamer met een glimlach op je gezien. Probeer positief is blijven zodat je kind jouw eventuele angst niet voelt.
  • Verander niet teveel in de bedroutine die er is

Als je kind weer rustig in slaap kan vallen tijdens het dutje overdag en tijdens bedtijd, dan wil je dit blijven aanmoedigen, maar in sommige gevallen, heeft een kind net wat meer hulp nodig om in slaap te vallen. Dat is normaal.

Hoelang duurt de 12-15 maanden slaapregressie?

Gelukkig is deze slaapregressie niet blijvend zoals de 4 maanden slaapregressie -als je niet werkt aan het zelfstandig in slaap vallen- en zal uiteindelijk over gaan wanneer je kind gewend is aan het nieuwe ritme. 

Voor sommige kindjes zal de overgang relatief gemakkelijk gaan terwijl het voor andere zomaar ee naar maanden kan duren om te wennen aan het nieuwe ritme.

Verpest deze slaapregressie de slaaptraining die je eerder hebt toegepast, aan het doen bent of van plan bent om te gaan doen?

Nee, eigenlijk kan juist een consistente routine en het aanleren van goede slaapgewoontes je alleen maar helpen om door deze slaapregressie heen te komen en zal daardoor minder impact hebben op het de vaardigheden om zelfstandig in slaap te vallen en de slaap. 

In onze slaapgidsen en masterclasses houden wij rekening met deze grote slaapveranderingen.We werken naar deze overgang toe zodat je kind al stap voor stap kan wennen aan wat minder slaap ’s ochtends zodat de overgang minder groot zal zijn. 

Hoe ga je om met de 12-15 maanden slaapregressie?

  1. Het is tijdelijk, ongeveer een periode van 6 weken. Blijf zo goed als het kan vasthouden aan de vaste routine en probeer te voorkomen dat er nieuwe onafhankelijke slaapassociaties aangeleerd worden. Deze kunnen naderhand moeilijker zijn om af te leren. 

2. Ga goed na of de slaaproutine die je volgt ook past bij de leeftijd van je kind.

3. Stimuleer goede slaapgewoontes en creëer een fijne slaapomgeving (donkere kamer en eventueel witte ruis).

4. Volg een consistente bedtijdroutine. 

Onthoud dat deze slaapregressie van 12-15 maanden niet is zoals de andere slaapregressie die je eerder hebt meegemaakt, omdat het allemaal is gebaseerd op de dutjes overgang van je baby. 

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
slaaptipsvoorbabys

Slaapregressies

Een slaapregressie of sprong: het zijn termen die je als ouders veelvuldig tegenkomt. Vooral als je op zoek bent naar informatie over waarom je baby of kind ineens slechter slaapt. Wat is een slaapregressie of sprong precies? Wanneer krijgt je kind hiermee te maken en wat kan je eraan doen? Wat is een slaapregressie? Een sprong, slaapregressie of groeisprong: hoe je het ook noemt, ieder kind krijgt ermee te maken. Maar waar het ene kind ineens niet meer wil slapen of slechter slaapt, hebben andere kinderen er nauwelijks last van. Een slaapregressie is te omschrijven als een periode waarin ouders bij hun kind een terugslag in de slaap ervaren en rond hetzelfde moment ook nieuwe mentale en fysieke ontwikkelingen zien. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en eigen manier en dit zien we ook terug in de slaapregressie. Die is bij ieder kind weer anders. Een sprong of slaapregressie is dus in feite niets meer dan een verandering in het slaappatroon van je kind, ontstaan door ontwikkelingen die je baby of kind doormaken. Slaapregressies zijn heel normaal en gaan doorgaans uit zichzelf over.  Wanneer zijn de slaapregressies? Er is geen vastomlijnde periode waarin een slaapregressie hoort plaats te

Ontwikkelingen, Slaapregressies, Slaaptips, Tips, video, 0-16 weken, 1-2 jaar, 2-3 jaar, 4-12 maanden, 
Slaapregressie 4 maanden

Slaapregressie 4 maanden

De 4 maanden slaapregressie is de eerste slaapregressie van je baby waar je mee te maken kan krijgen. Het goede nieuws is dat deze 4 maanden sprong tijdelijk is en na een tijdje vanzelf overgaat. Dat neemt niet weg dat deze eerste sprong de slaap van je baby goed kan ontregelen, met alle gevolgen die daarbij horen. Wat is de 4 maanden slaapregressie precies en hoe ga je hier zo goed mogelijk mee om?   Slaapregressie baby 4 maanden De slaapregressie bij 4 maanden is de eerste slaapregressie die we kennen. Een slaapregressie is in feite niets meer dan een verandering in het slaappatroon en deze verandering ontstaat meestal door enkele belangrijke fysieke of mentale ontwikkelingen. Ontwikkelingen bij 4 maanden slaapregressie Bij de 4 maanden slaapregressie is het leren (om)rollen de belangrijkste fysieke oorzaak. Je baby is rond deze leeftijd druk bezig met pogingen tot rollen. Wanneer je baby precies gaat rollen kan erg verschillen. De ene baby begint al bij 3-4 maanden, terwijl het bij andere baby’s wat langer duurt. Dit is allemaal heel normaal, maak je dus geen zorgen als je baby wat sneller of langzamer is dan anderen.  Naast de fysieke ontwikkeling van het leren omrollen, maken

Slaapregressies, Slaaptips, 
Slaapregressie 8 maanden

Slaapregressie 8 maanden

De slaapregressie bij een baby van 8 maanden kan er ineens toe leiden dat slapen minder goed gaat. Zowel overdag als ’s nachts. Dus sliep je kleintje eigenlijk altijd zonder problemen en is hij of zij nu rond de 8 maanden? Wellicht is je baby in een slaapregressie beland.  In dit artikel leggen we je graag uit hoe het komt. En wat je eraan kunt doen om zo snel mogelijk door de slaapregressie van 8 maanden heen te komen. Grove motoriek: kruipen en optrekken Je baby maakt continue allerlei ontwikkelingen door, ook rond de 8 maanden. Het gaat dan meestal om de grove motoriek. Dat betekent dat je baby begint te zitten, kruipen en zich bijvoorbeeld zal proberen op te trekken in bed. Deze ontwikkelingen zijn allemaal zichtbaar maar er zijn ook veel ontwikkelingen in deze fase die zich vooral in het hoofd afspelen.  Om de fysieke motoriek goed onder de knie te krijgen is er van alles gaande. Dat heeft invloed op het slapen, waardoor je bij een baby van 8 maanden een slaapregressie kunt merken. Het is dan ineens veel moeilijker om lekker lang te slapen. Of om in slaap te vallen, waardoor het kan zijn dat je

Slaapregressies, Slaaptips, 
Slaapregressie 12 maanden

Slaapregressie 12 maanden

De slaapregressie van 12 maanden kan heel uitdagend zijn. Je baby slaapt ineens niet meer goed, terwijl dat voorheen helemaal geen probleem was. Rond de 1 jaar kan slapen dan plotseling lastig worden. Dit kan te maken hebben met de vele otwikkelingen die je kleintje doormaakt. Er verandert van alles rond de leeftijd van 12 maanden, zowel in de slaapbehoefte als in de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. Al die veranderingen kosten energie, dus je kleintje kan het daar best zwaar mee hebben. Dit kan je onder andere terugzien in het veranderende slaapgedrag van je baby. Dit noemen we ook wel de slaapregressie van 12 maanden. Dus merk je rond de leeftijd van 1 jaar dat het slapen ineens lastig of anders is? Wij leggen je uit waar het mee te maken kan hebben. Je baby weigert het ochtenddutje Rond de leeftijd van 12 maanden is het meestal nog steeds nodig dat je baby zowel een ochtenddutje als een middagdutje doet. Toch kan je merken dat met name het ochtenddutje opeens lastiger wordt. Je kleine gaat het ochtenddutje dan opeens weigeren of je baby ligt het hele dutje klaarwakker in zijn bed. Veel ouders denken dan dat het ochtenddutje niet meer

Slaapregressies, Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 10.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

To see the Instagram feed you need to add your own API Token to the Instagram Options page of our plugin.
Oops, something is wrong. Instagram feed not loaded
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2023 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden