9.5/10 - 2427 reviews
Volg ons
Download de gratis slaapgids
slaaptipsvoorbabys - slaapregressie 3 jaar
Slaaptips2-3 jaar, 3-4 jaar,

Yes! Je bent aangekomen bij de aller laatste slaapregressie!

Natuurlijk kunnen grote veranderingen nog steeds invloed hebben op het slaapgedrag van je kind. 

Zoals naar de basisschool gaan, verhuizen of het krijgen van een broertje of zusje kan het slapen tijdelijk in de weg zitten. Maar de grote veranderingen qua ontwikkeling tijdens de slaapregressies die kinderen de eerste twee jaar doormaken is echt verleden tijd. 

Toch kan de slaapregressie van 3 jaar voor wat uitdagingen zorgen. 

In dit artikel vertellen wij:

  • Wat is een slaapregressie en wat zijn de signalen 
  • Wat veroorzaakt de slaapregressie rond de leeftijd van 3 jaar?
  • Wat kun je doen om je peuter door deze periode heen te helpen?
  • Hoeveel slaap heeft een peuter nog nodig? 

Wat is een slaapregressie en wat zijn de signalen?

Een slaapregressie is een periode waarin een baby of peuter die altijd prima goed heeft geslapen ’s nachts plotseling wakker wordt en/of opeens moeilijk tot rust kan komen en/of dutjes overdag opeens weigert of overslaat. Het is belangrijk om te weten dat dit deze veranderingen heel normaal zijn en vaak te wijten zijn aan mentale of fysieke ontwikkelingen van je kindje. Een slaapregressie is vaak een progressie op een ander vlak. Vaak is deze progressie een lastige periode voor kindjes en voor ouders op het gebied van slaap, vandaar dat het een slaapregressie (slaap achteruitgang) wordt genoemd.

Hieronder een aantal signalen dat jouw kind midden in de slaapregressie van 3 jaar zit. 

  • Je kind komt ’s avonds en/of ’s nachts vaker uit bed.
  • Je kind kan bedtijd enorm rekken door smoesjes te verzinnen / er is meer weerstand.
  • Je kan kan plotseling vroeg(er) wakker worden 
  • Sneller moe of chagrijnig
  • Sneller een driftbui

Wat veroorzaakt de slaapregressie rond de leeftijd van 3 jaar? 

Hoewel elk kind uniek is, zijn er toch een aantal algemene redenen waarom je deze slaapregressie zou kunnen ervaren. 

Ontwikkelingsmijlpalen 

Een van de meest voorkomende oorzaken van een slaapregressie is een fysieke of mentale ontwikkeling. Van leren lopen en praten tot rennen, springen, lachen etc

Peuters ondergaan enorm veel fysieke, sociale en emotionele veranderingen. 

Veel 3-jarige maken een grote sprong qua ontwikkeling.

Op deze leeftijd worden de meeste peuters zindelijk of leren ze hoe ze zindelijk moeten worden.

Deze nieuwe vaardigheid of de focus op deze nieuwe vaardigheid kan ervoor zorgen dat ze ’s nachts vaker wakker worden dan dat je gewend bent.

Peuters die zindelijk aan het worden zijn en ’s nachts moeten plassen kunnen in het begin moeite hebben om weer zelf in slaap te vallen. 

Nachtmerries of angsten 

Met elke ontwikkelingssprong die een kind doormaakt, wordt een kind steeds een beetje meer onafhankelijk. Rond deze leeftijd kan je ook merken dat je kind steeds vaker zal weglopen van zijn ouders of verzorgers.  Dit heeft er mee te maken dat je kind onafhankelijk wilt zijn. 

Terwijl de wereld van je kind steeds groter wordt en zijn taalvaardigheid enorm toeneemt kunnen daarnaast ook de angsten toenemen. De verbeelding van je kind wordt steeds groter en duidelijker. Dit kan zou je kunnen merken doordat je kind plotseling’s nachts bang is voor schaduwen of kunnen ineens bang worden voor monsters of andere denkbeeldige figuren. 

Stel je kind gerust en gebruik eventueel een (rood) nachtlampje zodat de omgeving iets beter zichtbaar is voor je kind. Lees eventueel meer over de verschillen tussen nachtmerries of nachtangsten. 

Verandering van omgeving 

Verandering in de omgeving kan invloed hebben op het slaapgedrag van je kind.  

De meeste kinderen maken rond deze leeftijd de overstap van een ledikant naar een groter bed.

Deze overgang kan tal van problemen veroorzaken. Wij ervaren deze problemen voornamelijk als deze overstap te snel wordt gedaan of wordt gedaan met als doel het slaapproblemen op te lossen.  In het artikel: De overgang van ledikant naar peuterbed geven wij meerdere tips om de overgang zo soepel mogelijk te verlopen. 

Andere veranderingen die van invloed zijn:

  • Het krijgen van een broertje of zusje
  • Overgang naar een nieuwe groep op het kinderdagverblijf

Geen dutje meer overdag

De meeste peuters rond deze leeftijd weigeren het om overdag nog te slapen.

Ze willen tenslotte ook niets missen. 

Dit kan gevolgen hebben op het in slaap vallen ’s avonds. 

De meeste kinderen rond deze leeftijd zijn klaar om het laatste dutje overdag te laten vallen. 

Het is enorm belangrijk om tijdens deze overgang bedtijd wat naar voren te halen om vermoeidheid te voorkomen.  Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je te moe gaat slapen wat kan resulteren in meer weerstand tegen het slapen, vaker wakker worden ’s nachts en/of vroeg(er) wakker worden. 

Grenzen testen

Een drie-jarige voelt zich enorm onafhankelijk en zal dit laten merken door de grenzen te gaan verleggen.  De truc is om je kind overdag op verschillende momenten de leiding te geven, dit geeft je kind het gevoel dat hij daadwerkelijk invloed heeft. Pick your battles. Hoe belangrijk is het echt voor jou? Maar stel ook grenzen waar nodig en blijf consistent. 

Taalontwikkeling

Rond deze leeftijd kan je aan een 3-jarige merken dat de taalvaardigheid is toegenomen. 

Je kind kan veel beter aangegeven wat hij wil. Juist rond bedtijd is dit een mooi moment om grenzen op te zoeken en bedtijd te rekken met talloze vragen zoals; een slokje water, nog een boekje lezen, licht aan of toch uit? Komt dit je bekend voor? 

Zindelijkheidstraining

Als je kind net begonnen is met zindelijk worden danken dit ook invloed hebben op het in slaap vallen of ’s nachts. 

Sommige kinderen kost het een hoop energie waardoor ze in de nacht vaker wakker worden. 

Maar het plassen op een potje voor het slapen kan ook een mooi middel zijn om bedtijd verder te rekken. Als ouder is dit vaak lastig in te schatten want wanneer weet je nou of je kind echt moet plassen of dit alleen als smoesje gebruikt.  Toch kan je ongelukjes niet voorkomen. Vooral in het begin zal het vaker voorkomen dat je de lakens moet verschonen en je kind een schone pyjama aan zal moeten doen door een ongelukje. 

Hieronder een aantal tips als je aan de slag gaat met een zindelijkheidstraining: 

  1. Maak een bezoekje aan het toilet voor het slapen onderdeel van de slaap routine. 
  2. Een waterdicht onderlaken om het matras te beschermen en het opruimen makkelijker zal gaan. 
  3. Leg extra lakens en een schoon setje kleding naast het bed. 
  4. Als je kind in de nacht blijft plassen dan is je kind er wellicht nog niet aan toe om de nacht zonder luiers te slapen. Dit is voor ieder kind verschillend. 

Wat kan je doen om je peuter door deze periode heen te helpen.

  1. Stimuleer goede slaapgewoontes. Blijf je kind aanmoedigen om zelfstandig in slaap te vallen én in bed te blijven liggen.  Maak eventueel gebruik van een slaapwekker. 
  2. Een kalmerende en consistente bedtijd routine.  
  3. Probeer niet te veel over het slapen te praten als je merkt dat je kind hier onrustig van wordt. Kondig bedtijd pas net van te voren aan. 
  4. Heb geduld, het is een fase.

Hoeveel slaap heeft een 3-jarige nodig? 

Misschien lijkt het of jouw peuter barst van de energie en niet heel veel slaap nodig heeft, toch is vaak het tegendeel waar en hebben peuters juist veel slaap nodig om te groeien en te ontwikkelen. 

De meeste peuters hebben ongeveer 11-13 uur slaap nodig per 24 uur.

De verdeling verschilt op deze leeftijd. Sommige peuters slapen niet meer overdag en slapen lang ’s nachts terwijl andere peuters overdag nog een dutje doen en de nacht wat korter is. De meeste kindjes van deze leeftijd hebben geen slaapje meer nodig overdag.

Kijkt wat werkt voor jou en je peuter. 

Tot slot

De slaapregressies kunnen pittige zijn, en de slaapregressie rond 3 jaar is niet anders. Van fysieke veranderingen tot sociale en emotionele ontwikkelingen, peuters groeien enorm snel! Dit kan een moeilijke tijd zijn voor je kind en voor jou. Desalniettemin is, zoals bij alle andere slaapregressie, een slaapregressie tijdelijk. Probeer in de tussentijd geduld te hebben, consequent te blijven en vraag om hulp. Onze gecertificeerde kinderslaapcoaches staan je graag bij in al je slaapvragen.

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Baby van 5 weken valt niet zelf in slaap

Baby van 5 weken valt niet zelf in slaap

 Wil je baby van 5 weken niet slapen of heb je het idee dat hij niet genoeg slaapt? Waar de ene baby bij 5 weken heerlijk in zijn eigen bedje slaapt, wil de ander alleen maar bij papa of mama slapen. Ook heeft niet iedere baby exact dezelfde hoeveelheid slaap nodig. Maar wat kan je doen als je baby overdag echt niet wil slapen, alleen met jouw hulp in slaap valt of niet in zijn eigen bedje wil slapen?    Slapen baby 5 weken: hoeveel slaap overdag? Een baby van 5 weken heeft overdag ongeveer 5 uur en 15 minuten tot 5 uur en 30 minuten uur en kan ongeveer 1 uur en een kwartier of 1 uur en 30 minuten wakker zijn tussen de dutjes door. Let op: Dit zijn gemiddeldes en kunnen enorm uiteen lopen. Het kan goed zijn dat jouw baby wat korter of langer wakker is of iets meer of minder slaap nodig heeft.   Baby 5 weken valt niet zelf in slaap Wil je baby van 5 weken niet slapen zonder jouw hulp of slaapt hij alleen maar korte dutjes van 20 – 45 min en is hij daarna weer wakker? Ook dat is iets

Leeftijd, Slaaptips, Tips, 0-16 weken, 
Slaaptips voor baby van 9 maanden

Slaaptips voor baby van 9 maanden

Rond de leeftijd van 9 maanden maakt je baby veel ontwikkelingen door. Al deze ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat het slaapgedrag of slaapritme van je baby verandert. Hoe ziet het slaapritme van een baby van 9 maanden eruit en wat kan je doen als het slaapgedrag verandert?   Hoeveel slaap heeft een baby van 9 maanden nodig? Hoeveel slaap heeft een baby van 9 maanden nodig en wat is een goed eet- en slaapschema voor deze leeftijd? Gemiddeld slaapt een baby bij 9 maanden ‘s nachts 12 uur en overdag nog zo’n 2,5 uur. De wakkertijd geldt vanaf deze leeftijd niet meer als leidraad. Als de middagdut goed is gegaan, kan je baby nu ongeveer 4 – 4,5 uur wakker blijven.   Rond de leeftijd van 9 maanden hebben de meeste baby’s geen nachtvoeding meer nodig, zolang ze overdag voldoende voeding binnenkrijgen en een gezond gewicht hebben. Vraagt je baby nog wel om een voeding ‘s nachts? Vraag jezelf dan of dit echt honger is of een slaapassociatie.   Slaapproblemen bij baby 9 maanden Je baby gaat ineens slechter slapen, wil niet meer alleen slapen of kan nog maar moeilijk in slaap komen: het zijn slechts een aantal slaapproblemen die

Leeftijd, Slaaptips, 
Baby wil niet slapen

Baby wil niet slapen

Je baby wil niet slapen: hoe kan dit? Elke ouder krijgt vroeg of laat te maken met slaapproblemen bij hun kind. Waarom wil je baby ineens niet meer slapen en wat kan je hier als ouder aan doen? Waarom wil baby niet slapen? Waar de ene baby af en toe niet wil slapen, vallen andere baby’s altijd moeilijk in slaap. Wil je baby opeens niet meer slapen, terwijl dit voorheen beter ging? Dan kan het zijn dat je kind in een slaapregressie zit. Je baby belandt in een slaapregressie als hij of zij grote ontwikkelingen doormaakt, ook wel een sprong genoemd. Naast een slaapregressie zijn er ook andere redenen waardoor je baby niet wil slapen. Oververmoeid zijn of juist niet moe genoeg, niet zelfstandig in slaap kunnen vallen of een slaapassociatie hebben zijn andere veelvoorkomende oorzaken. Tips als baby niet wil slapen De meeste slaapproblemen bij baby’s zijn niet ernstig, maar dat neemt niet weg dat het erg vervelend kan zijn als je baby niet wil slapen. Wat kan je doen als je baby vecht tegen de slaap?  Advies als baby niet wil slapen Wil je baby niet slapen en heb je alles al geprobeerd? Boek dan een telefonisch consult

Slaaptips, 
Baby buiten laten slapen: is dit gezond en veilig?

Baby buiten laten slapen: is dit gezond en veilig?

In Scandinavië is het heel normaal om je baby buiten te laten slapen in de kinderwagen. In Nederland is dit nog wat minder bekend, maar er zijn ook Nederlandse ouders die zweren dat hun baby beter slaapt in de buitenlucht. Is buiten slapen gezond voor een baby? En waar moet je rekening mee houden als jouw kind buiten een middagdutje doet? Is buiten slapen beter voor je baby? Wetenschappelijk gezien is nog niet aangetoond dat een baby buiten beter slaapt dan binnen. Maar het kan wat ons betreft geen kwaad om je baby in de buitenlucht te laten slapen. Er zijn kinderdagverblijven die baby’s bijvoorbeeld ook buiten laten slapen. Laat je jouw baby buiten slapen? Let dan wel goed op de volgende punten: Als jouw baby in de buitenlucht slaapt, is het natuurlijk belangrijk dat het weer dit toelaat en dat hij of zij gekleed is naar het weer. Je baby mag het bijvoorbeeld niet te koud of te warm krijgen. Hierdoor slaapt een baby minder goed en daarnaast kunnen jonge baby’s hun eigen temperatuur nog niet regelen. Meer weten over wat een baby het beste kan dragen tijdens het slapen? Lees dan ons artikel over slaapkleding voor een baby en

Overig, Slaaptips, 0-16 weken, 1-2 jaar, 4-12 maanden, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

In deze masterclass krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 50.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

[feed_them_social cpt_id=22594]
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2024 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden