9.4/10
Volg ons
Download de gratis slaapgids
nachtmerries of nachtangsten - slaaptipsvoorbabys
Slaaptips2-3 jaar, 3-4 jaar,

Heeft mijn kind last van nachtmerries? Dit is een veelgestelde vraag van ouders.

En het is begrijpelijk. Als je kleintje ‘s nachts wakker wordt en erg overstuur is als ze wakker worden, is het logisch te denken dat je kind last heeft van nachtmerries of nachtangsten. Hoe weet je of dat echt de reden is dat ze wakker worden? En als ze wakker worden vanwege nachtmerries of nachtangsten, wat kun je dan doen om te helpen? En kun je nachtmerries of nachtangsten ook voorkomen?

In dit artikel:

  • Wat is het verschil tussen nachtmerries en nachtangsten?
  • Tips voor nachtmerries
  • Tips voor nachtangsten
  • Wat kan mijn kindje nog meer wakker maken?

Wat is het verschil tussen nachtmerries en nachtangsten?

De meeste ouders zijn bekend met nachtmerries. Dikke kans dat je zelf ook weleens een nachtmerrie hebt gehad. Minder ouders zijn bekend met nachtangsten. Wat is het verschil tussen nachtmerries en nachtangsten?

Nachtmerries

Zeker wanneer je zelf weleens een nachtmerrie hebt (gehad) weet je dat nachtmerries niet leuk zijn.

Nachtmerries kunnen optreden tijdens de REM-slaap van je kindje, maar aangezien hun diepste slaap voor middernacht is, is de kans klein dat ze zullen ontwaken als ze op dit moment een nachtmerrie hebben. Vanaf middernacht komen onze kindjes (en wij zelf) in een steeds lichtere slaap, dus als zich na middernacht een nachtmerrie voordoet, is de kans groot dat ze hiervan wakker worden.

Afhankelijk van de leeftijd en het vermogen van een kind om te communiceren, kunnen ze misschien heel gedetailleerd over hun nachtmerrie vertellen of kunnen ze je misschien alleen stukjes en beetjes vertellen. Als ze jonger zijn en hun spraak nog in ontwikkeling is, kunnen ze je misschien niet vertellen wat er aan de hand is en moet je dus zelf uitzoeken dat het een nachtmerrie was.

Meestal worden kinderen met nachtmerries volledig wakker uit hun slaap en herinneren ze zich het incident vaak in de ochtend.

We weten dat nachtmerries, zelfs als volwassenen, heel echt kunnen lijken en erg van streek kunnen zijn voor ons. Dus stel je voor hoe eng ze kunnen lijken voor onze kinderen! Rond de leeftijd van 3 jaar kunnen kinderen beginnen te begrijpen dat nachtmerries slechts ‘nare dromen’ zijn die niet echt zijn en hen geen pijn kunnen doen. Maar zelfs als ze dit concept begrijpen, kunnen ze nog steeds bang zijn voor nachtmerries of bang zijn om te gaan slapen.

Nachtangsten

Zoals de naam al doet vermoeden, is een nachtangst ook behoorlijk angstaanjagend! Echter, in plaats van het kind bang te maken zoals nachtmerries dat doen, worden nachtangst zo genoemd omdat ze vooral angstaanjagend kunnen zijn voor ouders om naar te kijken.

Nachtelijke paniekaanvallen komen vaak voor in het eerste deel van de nachtelijke slaap, vóór middernacht, wanneer een kindje in zijn diepste slaap is. Het kan lijken alsof je kind wakker is tijdens een nachtangst. Sommige kinderen hebben zelfs hun ogen open, praten of schreeuwen. Meestal is er voor ouders geen touw aan vast te knopen wat er precies aan de hand is.

Signalen van nachtangst kunnen zijn:

  • Huilend of schreeuwen
  • Rechtop in bed zitten
  • Met hun armen en benen slaan
  • Onsamenhangend praten
  • Ogen open, ogenschijnlijk “wakker”
  • Heel warm en/of bezweet zijn

Hoewel het lijkt alsof een kind wakker is tijdens een nachtelijke paniekaanval, slaapt het eigenlijk nog steeds, dus er valt niet mee te redeneren. Nachtangsten duren vaak een paar minuten, soms langer, waarna je kind ineens kalmeert en weer in slaap kan vallen.

Het goede nieuws is dat kinderen zich de volgende dag zelden iets herinneren van het nachtelijke incident.

Tips voor nachtmerries

Nachtmerries beginnen meestal rond de leeftijd van 2 jaar, wanneer kinderen verbeeldingkracht ontwikkelen. Dit is de leeftijd waarop kinderen ook angsten kunnen ontwikkelen, zoals angst in het donker, angst voor spoken of monsters. Veel kinderen ervaren rond de twee jaar ook een tijdelijke achteruitgang in de slaap. Hoe dat komt kun je lezen in het artikel over de slaapregressie van 24 maanden.

Naarmate hun verbeeldingskracht vergroot, is de kans groot dat je aan je peuter zult merken dat uw peuter fantasierijker met speelgoed speelt of voorwerpen uit het echte leven voor andere doeleinden gebruikt, zoals doen alsof een banaan een telefoon is of een kartonnen doos een auto. Meer verbeeldingskracht en spel, nieuwe taalontwikkeling EN een slaapregressie… met zoveel gaande in hun hersenen, is het geen verrassing dat er rond deze tijd ook nachtmerries kunnen ontstaan.

Kunnen baby’s nachtmerries hebben?

Om nachtmerries te kunnen ervaren is het nodig om verbeeldingskracht te hebben en een angst voor iets. Aangezien deze ontwikkeling pas rond de twee jaar plaatsvindt is het niet mogelijk dat kindjes jonger dan twee jaar nachtmerries hebben. Als je baby huilt in zijn slaap, heeft dit dus een andere oorzaak.

Wat ook belangrijk is om duidelijk te maken is dat wanneer een kind overstuur wakker wordt het niet per definitie betekent dat er sprake is van een nachtmerrie. Sterker nog, er zijn veel redenen te bedenken waardoor een baby van streek wakker wordt. Dat lees je later in dit artikel.

Wat veroorzaakt nachtmerries?

Er is niet iets specifieks dat nachtmerries veroorzaakt, ze zijn vaak gewoon te wijten aan de ontwikkeling van de verbeeldingskracht van een kind. Wel weten we dat schermtijd kort voor het slapen gaan de fantasie van een kind kan prikkelen. Wanneer jij het idee hebt dat de schermtijd inderdaad een impact heeft op het gedrag van je kind, zoals angsten, kun je proberen om te veel schermtijd te vermijden, zeker voor het slapen gaan.

Soms kunnen nachtmerries ook optreden als reactie op een traumatische gebeurtenis, zoals de dood van een dierbare, een verwonding of een ongeluk, of een grote verandering in het leven, zoals een nieuwe broer of zus of een verhuizing. Voor volwassenen zijn dit al flinke veranderingen, laat staan voor een kind. Nachtmerries zijn de manier waarop de hersenen deze situaties verwerken. Hoelang duurt een nachtmerrie?

Nachtmerries kunnen, zoals we weten, zowel door kinderen als volwassenen worden ervaren. Ze komen echter vaker voor bij kinderen. Ze kunnen één keer per nacht voorkomen, of vaker, gedurende meerdere dagen of langer en stoppen dan voor een bepaalde tijd.

Als de nachtmerries van jouw kind na twee weken niet zijn gestopt of als ze de gezondheid en het welzijn van je kind beïnvloeden is ons advies om contact op te nemen met een (huis)arts.

Wat kun je doen tegen nachtmerries?

Niemand wil dat zijn kind nachtmerries of nachtangsten ervaart. Wellicht is het fijn om te lezen dat nachtmerries toch een heel normaal onderdeel zijn van de ontwikkeling van een kind. Hoewel er geen eenduidige manier is om nachtmerries te stoppen of te voorkomen, zijn er wel dingen die de kans op een nachtmerrie zullen verkleinen:

Voor het slapen gaan:

  • Zorg voor een consistente bedtijd en een ontspannende bedtijdroutine.
  • Als je kind nog een dutje doet, zorg er dan voor dat dit op het juiste moment van de dag valt om er zeker van te zijn dat ze niet onder OF oververmoeid zijn voor het slapen gaan. Twijfel je hier over? Bekijk eens onze digitale slaapgidsen of masterclasses.
  • Als je kindje ouder is dan 2 jaar, overweeg dan om een nachtlampje te introduceren als ze bang zijn in het donker. Een rood getint nachtlampje is het beste voor de slaap.
  • Vermijd schermtijd en suiker voor het slapen gaan.
  • Vermijd enge programma’s of boeken. Dit is vooral belangrijk voor het slapengaan, maar zelfs als uw kind er eerder op de dag aan wordt blootgesteld, kan het zijn verbeelding prikkelen en later op de avond een nachtmerrie veroorzaken.
  • Introduceer een knuffel om ze ‘s nachts te troosten.

Na een nachtmerrie:

  • Blijf kalm en stel je kindje gerust.
  • Leg uit wat er is gebeurd, zodat ze het begrijpen; “Je had een nare droom, je bent nu wakker en alles is in orde”.
  • Geef ze een knuffel en bied troost.
  • Stel enkele “leuke” herinneringen of dromen voor waar ze in plaats daarvan aan kunnen denken.
  • Praat overdag over hun nare dromen, om hen gerust te stellen dat hun nachtmerries niet echt zijn en hen geen pijn kunnen doen. Vertel dat jij ook weleens last hebt van nachtmerries en laat op die manier zien dat het normaal is.

Tips voor nachtangsten

Wanneer beginnen nachtangsten?

Nachtangsten kunnen ook rond de leeftijd van 2 jaar beginnen en tot de leeftijd van ongeveer 12 jaar terug komen.

Wat veroorzaakt nachtangsten?

Nachtangsten kunnen worden veroorzaakt door oververmoeidheid en/of wanneer een kind overprikkeld is geweest overdag. Er is geen bewijs dat een nachtangsten aanval betekent dat een kind bang is voor iets in zijn slaap en er niet uit kan ontwaken. In plaats daarvan wordt gedacht dat nachtangsten worden geactiveerd wanneer een kind van de ene slaapcyclus naar de andere overgaat en in een diepe slaap verkeert. Een nachtangst vindt meestal plaats zo’n 60-120 minuten na bedtijd en altijd voor middernacht.

Hoe lang duurt een nachtangst?

Een nachtangst duurt meestal maar een paar minuten met uitschieters die wat langer duren. Ze kunnen één keer per nacht voorkomen, of vaker, gedurende meerdere dagen of langer en stoppen dan voor een bepaalde tijd.

Wat kun je doen tegen nachtangsten?

Een van de belangrijkste triggers voor een nachtangst aanval is oververmoeidheid. De beste tip is dus om oververmoeidheid te voorkomen. Ook te veel prikkels overdag kunnen een trigger zijn voor nachtangsten.

Voor het slapen gaan:

  • Zorg voor een consistente bedtijd en een ontspannende bedtijdroutine.
  • Als je kleintje nog een dutje doet, zorg er dan voor dat dit op het juiste moment van de dag valt.
  • Vermijd schermtijd en suiker voor het slapen gaan.
  • Wanneer je kind elke nacht op hetzelfde tijdstip de nachtangst heeft, dan kun je proberen om hem 15 minuten van tevoren zelf wakker te maken. Dit kan helpen om je kindje naar de volgende slaapcyclus te brengen zonder de nachtangst te ervaren.

Tijdens een nachtangst:

  • Blijf zelf rustig en onthoud dat je kindje zelf niet bang is
  • Blijf gedurende de hele nachtangst bij je kindje om zeker te weten dat ze veilig zijn. Sommige kinderen zijn enorm bewegelijk of agressief tijdens een nachtangst en je wilt voorkomen dat ze zichzelf pijn doen.
  • Stel gerust met je stem en eventueel met je handen. Houd rekening met het feit dat ze je stem niet bewust horen of kunnen verwerken wat je zegt.
  • Wanneer de nachtangst stopt en ze weer rustig lijken te slapen kun je de kamer verlaten
  • Maak je kind niet wakker om te controleren of alles in orde is, omdat dit juist kan zorgen voor desorientatie en een gevoel van onveiligheid

Wat kan mijn kindje nog meer wakker maken?

Weet je eigenlijk vrij zeker dat je kindje niet wakker wordt van een nachtmerrie of nachtangst? Dan vraag je je waarschijnlijk af waardoor je kindje dan ‘s nachts zo overstuur wakker wordt.

Een kindje jonger dan twee jaar zal geen nachtmerrie of nachtangst ervaren omdat het simpelweg te jong is. Wanneer een kindje huilt in zijn slaap, maar niet echt wakker wordt, is dit waarschijnlijk een reactie van het zenuwstelsel en dat betekent dat iets anders hem van streek maakt. De meest voorkomende oorzaken zijn in dit geval:

  • Temperatuur – te warm of te koud
  • Ziekte
  • Ongemak (reflux, vastzittend boertje)
  • Oververmoeidheid
  • Als je baby ‘s nachts vaak wakker wordt en dit bijna dagelijks gebeurd is de kans groter dat dit komt door onder- of oververmoeidheid en betekent simpelweg dat de routine overdag wellicht wat aangepast kan worden.
  • Als je baby ‘s nachts elke 2 uur wakker wordt, vooral vanaf 4 maanden, kan dit ook wijzen op het feit dat een kindje nog niet of niet helemaal zelfstandig in slaap kan vallen. Vanaf de leeftijd van ongeveer vier maanden zijn de slaappatronen van een baby volwassen geworden en worden ze ‘s nachts volledig wakker worden tussen de slaapcycli door. Wanneer een baby afhankelijk is van jouw hulp om weer terug in slaap te vallen is de kans groot dat dit zorgt voor weinig (nacht)rust. Werken aan het zelfstandig in slaap vallen is hiervoor de oplossing.
Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Wat is een TOG waarde?

Wat is een TOG waarde?

Hoe weet je dat je jouw baby niet te warm of te koud aankleedt? Het is erg belangrijk dat je baby op de juiste manier gekleed en toegedekt wordt, om oververhitting of onderkoeling te voorkomen. De TOG-waarde kan je hierbij helpen. Wat is de TOG-waarde? De TOG-waarde is een richtlijn die helpt bij het aankleden en toedekken van je baby. Ieder kledingstuk en textielproduct heeft een eigen TOG-waarde. TOG staat voor Thermal Overall Grade. Hoe hoger de TOG-waarde, hoe warmer de kleding of het beddengoed is. Kleding of textiel met een lagere TOG-waarde ventileert beter en is dus koeler.  Welke TOG-waarde nodig is, is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Hoe warmer de omgeving is, hoe lager de benodigde TOG-waarde. En omgekeerd: ligt je baby in een koude kamer? Dan heb je een hogere TOG-waarde nodig om de gewenste temperatuur te bereiken. Waar staat de TOG-waarde? Waar kan je de TOG-waarde vinden op producten? Deze waarde staat meestal op het label van babykleding en babytextiel. Een TOG-waarde is niet wettelijk verplicht, dus op niet alle labels zal de waarde worden vermeld.  Waarom is TOG-waarde belangrijk? Waarom wil je rekening houden met de TOG-waarde van kleding en textiel bij je baby? Dit heeft

Overig, Slaaptips, Veilig slapen, 0-16 weken, 1-2 jaar, 2-3 jaar, 4-12 maanden, 
Baby van 7 weken wil niet slapen overdag

Baby van 7 weken wil niet slapen overdag

Je baby van 7 weken wil overdag niet slapen, slaapt niet in zijn eigen bedje en/of huilt veel: wat kan je hieraan doen? In dit artikel leggen we uit wat je qua slaap kan verwachten bij een baby van deze leeftijd én je vindt tips om een 7 weken oude baby beter te laten slapen. Baby 7 weken: hoeveel slaap nodig overdag? Is je baby 7 weken en wil je weten hoeveel slaap hij overdag nodig heeft? Gemiddeld heeft een baby op deze leeftijd ongeveer 5 uur slaap nodig overdag. Tussen de dutjes door kan hij gemiddeld 1,5 uur tot 1 uur en drie kwartier wakker zijn. Onthoud dat dit slechts gemiddelden zijn, iedere baby is anders. Slaapt jouw baby bijvoorbeeld wat langer of korter? Dat is heel normaal. Kijk vooral wat goed werkt voor jouw baby. Baby 7 weken beter slapen door routine Rond deze leeftijd ontwikkelen baby’s langzaam een biologische klok en ze kunnen vanaf nu een dag- en nachtritme aanleren. Hierbij is een goede routine een fijne hulp voor je kindje. Deze routine houdt rekening met de slaapbehoefte en zorgt voor structuur en regelmaat in de dag. Sommige baby’s van 7 weken hebben moeite met slapen overdag.

Leeftijd, Slaapproblemen, Slaaptips, Tips, 0-16 weken, 
Baby van 11 maanden in sprong: hoe laat je jouw kleine beter slapen?

Baby van 11 maanden in sprong: hoe laat je jouw kleine beter slapen?

Stel, je baby van 11 maanden zit in een sprong en zal daardoor minder goed slapen. Een sprong betekent dat er op fysiek of mentaal vlak een ontwikkeling plaats vindt. Dat is dus eigenlijk alleen maar positief. Helaas ervaren veel ouders dat zo’n ontwikkelingssprong juist een tijdelijke achteruitgang kan betekenen voor de slaap. Dit noemen we ook wel een slaapregressie. Wat is er precies aan de hand en hoe kun je de slaap verbeteren? Hoe je de situatie kunt verbeteren hangt van het probleem dat je (opeens) ervaart. Onze ervaring is dat het in veel gevallen ligt aan de manier waarop je kleine overdag slaapt. Tijdens een sprong gaan ouders twijfelen aan hun huidige (slaap)routine en passen onnodig veel aan. Deze aanpassingen zijn niet nodig en vaak juist verwarrend en kan de oorzaak zijn dat je baby ’s nachts ligt te huilen en juist moeilijk in slaap komt. Als je baby met 11 maanden niet goed (meer) wil slapen kunnen er een paar dingen aan de hand zijn. Ons advies is om eerst te kijken naar de dagroutine en naar de indeling van de dutjes. Wanneer je twijfelt kun je eens onze digitale slaapgids met voorbeeldroutines overwegen. Daarnaast is het

Leeftijd, Slaaptips, 
Baby valt in slaap tijdens voeding

Baby valt in slaap tijdens voeding

Het komt regelmatig voor dat een baby tijdens de voeding in slaap valt. Is dat erg of maakt het niet uit? En wat kan je doen als je baby steeds in slaap valt tijdens de voeding?  Waarom valt je baby in slaap tijdens voeden? Je baby valt tijdens de voeding in slaap: hoe komt dit? Waarom je baby zo makkelijk in slaap valt tijdens het voeden komt door verschillende redenen. Zo maakt het zuigen aan de borst of de fles je baby rustig, werkt de lichaamswarmte van mama (of papa) kalmerend en zitten er in moedermelk verschillende stofjes die ervoor zorgen dat je baby slaperig wordt. Al deze redenen bij elkaar zorgen ervoor dat het drinken je baby slaperig maakt.  In slaap vallen tijdens of net na de voeding Valt je baby in slaap tijdens de voeding? In slaap vallen tijdens de flesvoeding of borstvoeding is niet schadelijk, maar het kan op den duur wel voor een slaapassociatie zorgen die het doorslapen belemmert. Bij een slaapassociatie is je baby zo gewend aan in slaap vallen tijdens het voeden, dat hij niet meer zonder voeding in slaap komen.  Deze slaapassociatie komt deels doordat baby’s die tijdens het voeden in slaap vallen

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 10.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

To see the Instagram feed you need to add your own API Token to the Instagram Options page of our plugin.
Oops, something is wrong. Instagram feed not loaded
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2023 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden