9.5/10 - 2427 reviews
Volg ons
Download de gratis slaapgids

Veel ouders ervaren slaapproblemen bij hun peuter. Sommige peuters hebben nooit goed geslapen terwijl andere peuters altijd perfecte slapers waren en opeens een of meerdere slaapproblemen krijgen. Dit kan met vanalles te maken hebben. Zo treedt er verschillende slaapregressies op rond de 18 en 24 maanden.

Slaapproblemen bij peuters

Wat zijn veelvoorkomende peuter slaapproblemen? De peutertijd is een pittige fase met veel ontwikkelingen. Als peuter krijgt je kind echt een eigen karakter, inclusief de bijbehorende eigen wil. Ze zeggen niet voor niets: twee is nee. 

Slaapproblemen peuter door slaapregressie

Krijgt je peuter uit het niets slaapproblemen? De kans is groot dat dit komt door een slaapregressie. Peuters maken rond hun tweede jaar nog een slaapregressie door. Slaapregressies kun je ook zien als slaapprogressies: een slaapregressie heeft immers te maken met een bepaalde ontwikkeling. Als je peuter een slaapregressie doorloopt, merken ouders vaak dat hun kind opeens niet meer wil slapen. Een reactie is om de hele slaaproutine te veranderen, maar dit zorgt juist voor slaapproblemen die ook na de slaapregressie in stand blijven.

Niet zelf in slaap vallen door slaapassociatie

Een ander slaapprobleem bij peuters is de slaapassociatie. Gezonde peuters hebben echt geen nachtvoeding meer nodig en zouden dus moeten doorslapen. Het doorslapen gaat echt niet altijd vanzelf. Soms heeft je peuter een slaapassociatie. Het lijkt dan alsof je kind nog nachtvoeding nodig heeft. Deze nachtvoeding is meestal geen teken van honger, maar een slaapassociatie en nodig om weer in slaap te kunnen vallen. 

Slaapproblemen peuter door angst

Zoals we al zeiden is de peutertijd een pittige periode. Je peuter maakt veel ontwikkelingen door en dit kan voor nieuwe slaapproblemen zorgen. Zo krijgt je peuter een verbeelding. Dit kan ervoor zorgen dat je kind angsten krijgt. Zo zijn veel peuters bang in het donker of bang voor monsters onder hun bed of in de kast. Doordat een peuter fantasie krijgt, kan je kind ook op deze leeftijd te maken krijgen met nachtmerries of nachtangsten.

Peuter klimt uit bed

Peuters maken op een gegeven moment de overstap van een ledikant naar een peuterbed. Deze overstap gaat niet altijd zonder problemen. Zo kan het voorkomen dat je peuter uit bed klimt en ‘s nachts gaat spoken. Als kinderen te vroeg de overstap maken naar een peuterbed kan dit ook tot slaapproblemen leiden. Meer weten? Lees dit artikel: peuter klimt steeds uit bed.

Vroege vogels

Is je peuter vroeg wakker? Een veelvoorkomend slaapprobleem bij peuters is erg vroeg wakker worden. Vaak wordt gedacht dat er niets te doen is aan een vroege vogel, maar dit slaapprobleem is goed op te lossen. Lees meer: peuter wordt vroeg wakker.

Hulp bij slaapproblemen peuter

Slaaptipsvoorbabys.nl informeert over het slaapgedrag van peuters en jongere kinderen (leeftijd van 0-4 jaar). We bieden gratis informatie aan op onze website en social media kanalen. Ook leveren we enkele betaalde diensten:

  • Slaapgidsen (e-book)
  • Webinars (via Zoom)
  • Telefonische consults (via Zoom of telefoon)
  • Coachingstrajecten (via Zoom of telefoon)

Inmiddels hebben we al meer dan 10.000 ouders en kinderen aan meer slaap geholpen met onze diensten. Meer weten over de ervaringen van andere ouders? Bekijk dan onze reviews

Slaapproblemen peuter oplossen: hoe doe je dat?

Is het steeds weer een strijd om je peuter naar bed te brengen? Gaat je peuter ‘s nachts spoken of klimt hij uit bed? Is je kind structureel wakker tussen vier en zes ‘s ochtends of heeft je peuter andere slaapproblemen? Slaapproblemen bij een peuter zijn meestal niets om je zorgen over te maken. Toch kan een slecht slapende peuter erg vervelend zijn. De peutertijd is al een pittige fase en gebroken nachten maken het niet makkelijker. Een goede routine en duidelijkheid kunnen al een positieve bijdrage leveren. Bekijk onze slaapgids met voorbeeldroutines voor routines en tips. Op zoek naar gerichter advies en hulp? Vraag een telefonisch consult aan van een uur of een coachingstraject met meerdere contactmomenten. Na betaling vul je een intakeformulier in, zodat onze coaches voor de start van het consult of coachingstraject al een goed beeld van de situatie hebben. Onze coaches werken met verschillende methoden en technieken en zijn opgeleid om maatwerk advies te geven. Dit advies is afhankelijk van het slaapgedrag van de baby, de wensen van de ouders en de gehele situatie.

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Biologische klok van je baby

Biologische klok van je baby

Baby’s en kinderen hebben veel baat bij ritme, regelmaat en structuur. Een duidelijke routine geeft een veilig en voorspelbaar gevoel en kan een positieve invloed hebben op het slaap- en eetgedrag van kinderen. Wanneer je je baby een routine wilt aanleren, is het belangrijk om rekening te houden met de biologische klok van je kind. Wat is de biologische klok precies en waarom is het belangrijk om hierop te letten bij een routine? Wat is de biologische klok? De biologische klok is onze interne klok, die wordt aangestuurd vanuit een speciaal gebied in onze hersenen. Deze interne klok werkt volgens een 24-uurs ritme, wat ook wel het slaap- en waakritme of het circidiaanse ritme wordt genoemd. Deze klok regelt niet alleen wanneer het tijd is om te slapen en ontwaken, maar bepaalt ook wanneer het tijd is om te gaan eten. Eigenlijk regelt de biologische klok al het verkeer in ons lichaam. Licht en donker zijn spelen een belangrijke rol en het volgen van een dag- en nachtritme beïnvloedt de werking van de biologische klok. De hormonen melatonine en cortisol zijn hier vooral belangrijk. Naast licht en donker zijn ook eten en drinken en sociale interactie belangrijke factoren voor de

Ontwikkelingen, Ritme van een baby, Slaaptips, Tips, 0-16 weken, 4-12 maanden, 
slaaptipsvoorbabys

Hoeveel moet je kleine slapen? Baby van 10 weken

Hoeveel moet je baby van 10 weken slapen? En hoe maak je het overdag makkelijker om goed te slapen? Als je twijfelt hoeveel kleine je slaap nodig heeft en hoe je daarvoor zorgt helpen we je er graag mee. We leggen je uit hoe je het overdag makkelijker maakt om lekker te slapen en waarmee je bijvoorbeeld zorgt voor een sterke routine. Het zijn rust en regelmaat die je baby van 10 weken enorm helpen om beter te slapen. Zorg op die manier voor zo’n 5 uur slaap tussen 6:30 uur en 18:30 uur. Je kunt dit verdelen over 3 tot 4 dutjes. Op die manier voorkom je bovendien dat je kleine te veel hazenslaapjes zal doen. Het resultaat is een betere routine, waardoor je zal merken dat je kleine ook ’s avonds en ’s nachts beter door zal slapen. Overdag: zo’n 5 uur slaap Benieuwd hoeveel slaap jouw baby van 10 weken nodig heeft? Het gaat om zo’n 5 uur, in de periode van 6:30 uur tot 18:30 uur. Uiteraard kan dit van baby tot baby verschillen, dus als je kleine wat meer of juist wat minder slaapt is dat niet meteen iets om je zorgen over te maken.

Leeftijd, Slaaptips, 
Slaapregressie 8 maanden

Slaapregressie 8 maanden

De slaapregressie bij een baby van 8 maanden kan er ineens toe leiden dat slapen minder goed gaat. Zowel overdag als ’s nachts. Dus sliep je kleintje eigenlijk altijd zonder problemen en is hij of zij nu rond de 8 maanden? Wellicht is je baby in een slaapregressie beland.  In dit artikel leggen we je graag uit hoe het komt. En wat je eraan kunt doen om zo snel mogelijk door de slaapregressie van 8 maanden heen te komen. Grove motoriek: kruipen en optrekken Je baby maakt continue allerlei ontwikkelingen door, ook rond de 8 maanden. Het gaat dan meestal om de grove motoriek. Dat betekent dat je baby begint te zitten, kruipen en zich bijvoorbeeld zal proberen op te trekken in bed. Deze ontwikkelingen zijn allemaal zichtbaar maar er zijn ook veel ontwikkelingen in deze fase die zich vooral in het hoofd afspelen.  Om de fysieke motoriek goed onder de knie te krijgen is er van alles gaande. Dat heeft invloed op het slapen, waardoor je bij een baby van 8 maanden een slaapregressie kunt merken. Het is dan ineens veel moeilijker om lekker lang te slapen. Of om in slaap te vallen, waardoor het kan zijn dat je

Slaapregressies, Slaaptips, 
Veilig slapen voor je baby: richtlijnen & tips

Veilig slapen voor je baby: richtlijnen & tips

Baby’s slapen het grootste deel van de dag, in de eerste maanden soms wel 16 tot 17 uur per dag. Je wilt natuurlijk dat je kind goed slaapt, maar nog belangrijker is dat je baby veilig slaapt. Maar hoe zorg je voor een veilige slaapomgeving? In dit artikel vind je de basisrichtlijnen om je baby veilig te laten slapen en we geven ook andere tips die bijdragen aan een veilige nachtrust. Meer een luisteraar? Beluister onze podcast in samenwerking met veiligheidNL waarin we de richtlijnen met nuances bespreken. Waarom is veilig slapen belangrijk? Een veilige slaapomgeving helpt de kans op wiegendood te verkleinen. Wiegendood is een verzamelterm voor kindersterfte in de wieg en deze term wordt gegeven aan alle gevallen waarbij de oorzaak van het plotselinge overlijden niet bekend is. Hoewel het aantal gevallen van wiegendood in Nederland de afgelopen decennia flink is afgenomen, overlijden er jaarlijks nog steeds kinderen in de wieg.  Uit recente onderzoeken is gebleken dat er een verhoogd risico op wiegendood is als een drietal factoren tegelijk aanwezig zijn:  Kwetsbare baby Kritische periode (baby’s tussen de 0 en 6 maanden) Omgevingsfactoren Het is goed om te beseffen dat we eigenlijk alleen invloed hebben op de omgevingsfactoren.

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

In deze masterclass krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 50.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

[feed_them_social cpt_id=22594]
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2024 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden