9.4/10
Volg ons
Download de gratis slaapgids
alles over de slaapregressie van 18 maanden - slaaptipsvoorbabys
Slaaptips1-2 jaar,

Is jouw kindje anderhalf jaar en ervaar je opeens een achteruitgang in de slaap? Hold your horses, wellicht ben je in de 18 maanden slaapregressie belandt. Wellicht heb je al eerder te maken gehad met de slaapregressie van 4 maanden, de slaapregressie van 8 maanden én/of de slaapregressie van 12-15 maanden. De slaapregressie van 18 maanden is opnieuw een veelvoorkomende periode waarin de slaap van een kindje plotseling achteruit gaat. In dit artikel vertellen we je meer over deze slaapregressie van 18 maanden.

In dit artikel:

  • Bestaat er een slaapregressie van 18 maanden?
  • Wat veroorzaakt deze slaapregressie?
  • Hoe lang duurt de slaapregressie van 18 maanden?
  • Hoe ziet deze slaapregressie eruit? 
  • Hoe kan ik mijn peuter door deze slaapregressie heen helpen?

Bestaat er een slaapregressie van 18 maanden?

Het antwoord is ja én nee. Er is niet echt een door de wetenschap erkende achteruitgang in slaap rond de 18 maanden. Toch merken veel ouders dat hun peuter van deze leeftijd opeens minder goed slaapt en dat de slaap dus opeens (weer) voor nieuwe uitdagingen zorgt.

Een slaapregressie is een periode waarin het vermogen om te slapen of om tot rust te komen opeens verandert in negatieve zin. Vaak is dit gekoppeld aan ontwikkelingsmijlpalen en dus ook aan mentale of fysieke vooruitgangen.

Wat veroorzaakt de slaapregressie van 18 maanden?

Bij de 18 maanden slaapregressie is er geen directe voor de hand liggende oorzaak voor deze tijdelijke achteruitgang. Dat is er wel bij de slaapregressie van 4 maanden (verandering in de slaapcycli van een baby) en die van 12-15 maanden (langzaam tijd om een dutje te laten vallen).

Toch gebeurt er ook in deze periode enorm veel. Zo ontwikkelt de grove en fijne motoriek in rap tempo, gaan veel kindjes door een groeispurt en komen in deze periode meestal de eerste kiezen en hoektanden door. Wellicht merk je ook dat je kindje steeds meer woordjes leert.

Veel ouders merken ook dat hun kindje opeens (weer) last krijgt van verlatingsangst. Rond de 8 maanden gaan veel kindjes ook door een fase van verlatingsangst en bij 18 maanden komt dit opnieuw terug. Dit komt omdat een kindje steeds meer begint te begrijpen en op deze leeftijd heel goed snapt dat jij weg kunt gaan. Veel kindjes willen het liefst alleen hun ouders om zich heen en laten dit duidelijk merken.

Sommige kindjes krijgen een broertje of zusje en moeten daaraan ook flink wennen, ook dit kan van invloed zijn op hoe jouw peuter slaapt.

Al met al is het vooral het “zelfbewustzijn” van een peuter die voor de mogelijk nieuwe slaapstruggles zorgt. Naarmate kinderen ouder worden, worden ze zich meer bewust van zichzelf. Een kindje van deze leeftijd heeft al een eigen willetje met eigen gedachten en een veelgebruikte manier voor peuters om hun onafhankelijkheid te laten merken is om weerstand te bieden tegen het slapen.

Hoe lang duurt de slaapregressie van 18 maanden?

Een veelgestelde vraag is “hoe lang duurt de slaapregressie van 18 maanden?”. Ook hier is niet een eenduidig antwoord op. Slaapregressies kunnen in lengte variëren, maar meestal zien we dat een regressie ergens tussen de 2 en 6 weken duurt. Het varieert per kindje hoe lang een slaapregressie duurt en hoe heftig een slaapregressie wordt ervaren.

Meestal zijn er pieken en dalen tijdens deze periode. Sommige dagen en nachten gaan prima en andere dagen en nachten gaan minder prima.

Wat ook belangrijk is om in gedachte te houden is dat deze slaapregressie niet exact bij de 18 maanden opspeelt. Sommige kindjes zijn een stuk jonger en andere kindjes een stuk ouder, wanneer ze door deze periode van regressie gaan.

Er zijn ook ouders die de slaapregressie van 18 maanden helemaal niet merken omdat hun kindje zich niet anders gedraagt.

Hoe ziet de slaapregressie van 18 maanden er uit?

Hoe de slaapregressie van 18 maanden eruit ziet verschilt per situatie. De slaapproblemen of slaapstruggles die voort kunnen komen uit de slaapregressie van 18 maanden verschillen dus ook. Er zijn ook ouders die verschillende slaapissues ervaren. Veelvoorkomende slaapproblemen:

Vroeg wakker worden

Als je kind een uur of langer voor de gebruikelijke wektijd wakker wordt, wordt dit gezien als vroeg wakker worden. Voordat je de slaapregressie de schuld geeft voor het vroege wakker worden van je kind, check eerst de meest voorkomende oorzaken van vroeg wakker worden om die eerst uit te sluiten:

  • Omgevingsfactoren zoals licht, temperatuur of honger

Zorg ervoor dat de kamer van je kind pikdonker is, want elk licht dat de kamer binnenkomt, kan je kind een signaal geven dat het tijd is om wakker te worden. Peuters ontwikkelen pas een angst voor het donker als ze ongeveer 2 jaar oud zijn, dus is jouw kindje flink jonger dan twee jaar dan is het nog niet nodig om een nachtlampje te introduceren. Nadert jou kindje wel de twee jaar? Dan kan een nachtlampje aanschaffen een overweging zijn. Je wilt voorkomen dat je kindje angstig wordt in het donker.

Het is ook de moeite waar om de kamertemperatuur te controleren op het moment dat je kindje wakker wordt. Vaak kleden we onze kinderen voor het slapengaan aan op de temperatuur van de kamer en vergeten we dat de temperatuur ’s nachts zal dalen. Rond 5 uur ’s ochtends is meestal het koudste deel van de nacht, dus het is normaal dat baby’s en peuters op dit moment koud wakker worden als ze niet warm genoeg gekleed zijn. 

Bij peuters raden we aan om een slaapzak te gebruiken aangezien ze nog niet oud genoeg zijn om een dekentje of dekbed op te kunnen trekken als ze het koud hebben. Bovendien rolt een peuter van deze leeftijd alle kanten op waardoor het effect van een deken niet opgaat.

Als je kind vroeg wakker wordt en duidelijk honger heeft, is het ook mogelijk dat je kindje wakker wordt van de honger. Wanneer je twijfelt kan het nooit kwaad om de voeding overdag onder de loep te nemen en eventueel op te hogen.

Slaap indeling overdag

Een veelvoorkomende factor waarop kindjes op deze leeftijd vroeg wakker worden is omdat de hoeveelheid slaap niet helemaal (meer) past bij de leeftijd van het kind. Zo zien wij vaak tijdens onze slaapconsult dat een kindje nog te veel slaapt overdag waardoor er minder slaapbehoefte overblijft ‘s nachts. Dit kan vroeg wakker worden creëren. Ook veel te weinig tot geen slaap komt vaak voor op deze leeftijd. Grappig genoeg is ‘oververmoeidheid’ ook een trigger van vroeg wakker worden.

De meeste kindjes hebben rond de leeftijd van 18 maanden nog 1 dutje nodig, idealiter ergens tussen de 1.5 tot 2 uur. Het tijdstip van het dutje kan ook een rol spelen. Twijfel jij aan de routine? Wil jij weten wat onze gecertificeerde kinderslaapcoaches adviseren aan slaap rond deze leeftijd? Bekijk eens onze digitale slaapgids met voorbeeldroutines. Dit is onze bestverkochte slaapgids die al heel veel ouders en kindjes heeft geholpen aan meer (nacht)rust.

Veel ouders ervaren bij de slaapregressie van 18 maanden dat een kindje helemaal niet meer wil slapen en een dutje overdag weigert.

Wat te doen als je kindje helemaal niet slaapt?

Vervelend natuurlijk maar dit kan gebeuren. Wanneer dit gebeurd is ons advies om vooral niet te veel in paniek te raken, je peuter kan echt wel wat hebben op deze leeftijd. Leg je kindje op tijd in bed, bijvoorbeeld een uurtje eerder dan dat je normaal je peuter in bed zou liggen. Weigert je kindje de dag daarop weer het dutje? Dan kan het een idee zijn om te gaan slaaptrainen of om op andere manieren te zorgen dat je kindje toch wat slaapt. Maak een ritje in de auto of ga rond het tijdstip dat het dutje zou moeten plaatsvinden even lopen met de kinderwagen.

Wanneer je je kindje in bed ligt is het vooral belangrijk dat je je kind zelf de kans geeft om in slaap te vallen. Wanneer je je kindje te veel helpt kan er ook na de slaapregressie een slaapassociatie ontstaan waardoor jouw kindje je elke keer nodig heeft om in slaap te vallen. Ook dit is geen ramp maar kan wel veel tijd kosten en het (door)slapen zelfs in de weg gaan staan of een reden zijn van vroeg(er) wakker worden.

Bedtijd

Ervaar jij problemen rond bedtijd? Wil jouw kindje niet slapen rond bedtijd? Ook hier weer eerst de tip om te kijken naar de routine overdag. Weet je zeker dat jouw kindje moe genoeg is? Kun je ook uitsluiten dat je kindje oververmoeid is? Beiden zijn mogelijke factoren die een rol kunnen spelen in de strijd rond bedtijd.

Naarmate kinderen ouder worden, kan het langer duren voordat ze tot rust komen en klaar zijn om in slaap te vallen. Dit is niet gek. Merk je dit maar is jouw kindje zelf tevreden? Probeer je kindje dan vooral te laten. Hij valt vanzelf in slaap.

Merk je weerstand? Overweeg dan eens om het artikel over strijd rondom bedtijd te lezen. Hierin vertellen we over het belang van een consistent slaapritueel, juist ook op deze leeftijd. Veel ouders gaan er ten onrechte van uit dat de slaapproblemen te maken hebben met het feit dat hun peuter klaar is voor een peuterbed. Er zijn uitzonderingen maar vaak is de overstap van ledikant naar peuterbed NIET de oplossing. Als een kindje zich verzet in een ledikant is de kans groot dat hij zich ook verzet in een peuterbed.

We raden aan om je kind in zijn ledikant te laten zolang het veilig is om er in te blijven, hij er fysiek uitgroeit of eruit kan klimmen. Dit is meestal rond de 2.5 á 3 jaar.

De nacht

Op deze leeftijd hebben de meeste kinderen ongeveer 11/12 uur slaap nodig in de nacht. heeft je kind ongeveer tussen de 11 en 12 uur slaap nodig. Wanneer je kind ’s nachts meerdere keren wakker wordt of een keer een langere periode wakker is, kan het soms lastig zijn om te achterhalen wat de oorzaak is. 

Wordt je kind wakker omdat hij een knuffel nodig heeft om weer in slaap te vallen? Wordt er om een voeding gevraagd ’s nachts? Wordt je kind wakker en begint hij tegen zichzelf te kletsen? 

Als je kind wakker is en je hoeft niet in te grijpen, wacht dan af. Je kind zal hoogstwaarschijnlijk weer terug in slaap vallen. Als je kind van streek is en echt iets nodig heeft om weer in slaap te vallen; of het nu gaat om een voeding knuffelen, wiegen, de kans is groot dat er een slaapassociatie is ontstaan. Dit is niet erg, dit is niet raar en dit is ook niet schadelijk maar een slaapassociatie is vaak wel de reden waarom een kindje niet (door)slaapt. De enige oplossing is dan dat het nodig is om een kindje te leren om zelfstandig in slaap te vallen, zonder jouw hulp. Tijdens een slaapconsult is dit de meest gestelde vraag. Onze gecertificeerde kinderslaapcoaches geven op maat advies en kunnen jou ook helpen tijdens of rond de slaapregressie van 18 maanden.

Verlatingsangst

Veel kindjes ervaren rond de leeftijd van 18 maanden een periode van verlatingsangst. Ook wanneer een kindje voorheen zelfstandig in slaap kon vallen, kan het zijn dat dit opeens verandert.


Je kunt je kind helpen door overdag veel aandacht en fysiek contact te geven zodat hij zich overladen voelt met liefde als het tijd is om te gaan slapen.

Ook kan het spelen van spelletjes zoals verstoppertje je kind leren dat dat je bij hem terug zult komen nadat je bent verdwenen. 

Hoe kan ik mijn kind door deze slaapregressie heen helpen?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat ook deze slaapregressie een fase is waar jij en je kindje samen door heen gaan. Hoewel het verleidelijk is om dingen aan te passen en alles te willen oplossen voor je kindje kan dit soms juist leiden tot meer slaapproblemen. Wanneer je kindje zelfstandig in slaap kan vallen zal hij deze vaardigheid echt niet opeens verloren zijn. Probeer te voorkomen dat er nieuwe slaapassociaties ontstaan die na de slaapregressie in stand blijven.

Als je kind normaal gesproken niet gewend is dat jij hem helpt om in slaap te vallen dan is ons advies om daar ook nu niet aan te beginnen.

Het beste wat je kunt doen is consistent blijven met de slaaproutine. Houd je aan de gebruikelijke routine tijdens dutjes en bedtijd als dat eerder voor jullie werkte.

Check daarnaast of de routine overdag nog past bij de leeftijd van je kindje en of de slaapomgeving aan alle eerder besproken factoren voldoet.  

Peuters willen graag meer onafhankelijkheid op deze leeftijd en komen misschien in opstand tegen hun gebruikelijke routine, dus probeer ze bij hun leeftijd passende keuzes aan te bieden, zodat ze het gevoel hebben dat ze enige autonomie hebben, in plaats van het gevoel te hebben dat alles wordt opgelegd. Je kunt bijvoorbeeld vragen met welke knuffel ze willen slapen, in welke slaapzak, wie ze naar bed brengt of welk boekje ze willen lezen. Dit kan er echt voor zorgen dat de weerstand minder wordt.

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Wat is een TOG waarde?

Wat is een TOG waarde?

Hoe weet je dat je jouw baby niet te warm of te koud aankleedt? Het is erg belangrijk dat je baby op de juiste manier gekleed en toegedekt wordt, om oververhitting of onderkoeling te voorkomen. De TOG-waarde kan je hierbij helpen. Wat is de TOG-waarde? De TOG-waarde is een richtlijn die helpt bij het aankleden en toedekken van je baby. Ieder kledingstuk en textielproduct heeft een eigen TOG-waarde. TOG staat voor Thermal Overall Grade. Hoe hoger de TOG-waarde, hoe warmer de kleding of het beddengoed is. Kleding of textiel met een lagere TOG-waarde ventileert beter en is dus koeler.  Welke TOG-waarde nodig is, is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Hoe warmer de omgeving is, hoe lager de benodigde TOG-waarde. En omgekeerd: ligt je baby in een koude kamer? Dan heb je een hogere TOG-waarde nodig om de gewenste temperatuur te bereiken. Waar staat de TOG-waarde? Waar kan je de TOG-waarde vinden op producten? Deze waarde staat meestal op het label van babykleding en babytextiel. Een TOG-waarde is niet wettelijk verplicht, dus op niet alle labels zal de waarde worden vermeld.  Waarom is TOG-waarde belangrijk? Waarom wil je rekening houden met de TOG-waarde van kleding en textiel bij je baby? Dit heeft

Overig, Slaaptips, Veilig slapen, 0-16 weken, 1-2 jaar, 2-3 jaar, 4-12 maanden, 
Baby van 7 weken wil niet slapen overdag

Baby van 7 weken wil niet slapen overdag

Je baby van 7 weken wil overdag niet slapen, slaapt niet in zijn eigen bedje en/of huilt veel: wat kan je hieraan doen? In dit artikel leggen we uit wat je qua slaap kan verwachten bij een baby van deze leeftijd én je vindt tips om een 7 weken oude baby beter te laten slapen. Baby 7 weken: hoeveel slaap nodig overdag? Is je baby 7 weken en wil je weten hoeveel slaap hij overdag nodig heeft? Gemiddeld heeft een baby op deze leeftijd ongeveer 5 uur slaap nodig overdag. Tussen de dutjes door kan hij gemiddeld 1,5 uur tot 1 uur en drie kwartier wakker zijn. Onthoud dat dit slechts gemiddelden zijn, iedere baby is anders. Slaapt jouw baby bijvoorbeeld wat langer of korter? Dat is heel normaal. Kijk vooral wat goed werkt voor jouw baby. Baby 7 weken beter slapen door routine Rond deze leeftijd ontwikkelen baby’s langzaam een biologische klok en ze kunnen vanaf nu een dag- en nachtritme aanleren. Hierbij is een goede routine een fijne hulp voor je kindje. Deze routine houdt rekening met de slaapbehoefte en zorgt voor structuur en regelmaat in de dag. Sommige baby’s van 7 weken hebben moeite met slapen overdag.

Leeftijd, Slaapproblemen, Slaaptips, Tips, 0-16 weken, 
Baby van 11 maanden in sprong: hoe laat je jouw kleine beter slapen?

Baby van 11 maanden in sprong: hoe laat je jouw kleine beter slapen?

Stel, je baby van 11 maanden zit in een sprong en zal daardoor minder goed slapen. Een sprong betekent dat er op fysiek of mentaal vlak een ontwikkeling plaats vindt. Dat is dus eigenlijk alleen maar positief. Helaas ervaren veel ouders dat zo’n ontwikkelingssprong juist een tijdelijke achteruitgang kan betekenen voor de slaap. Dit noemen we ook wel een slaapregressie. Wat is er precies aan de hand en hoe kun je de slaap verbeteren? Hoe je de situatie kunt verbeteren hangt van het probleem dat je (opeens) ervaart. Onze ervaring is dat het in veel gevallen ligt aan de manier waarop je kleine overdag slaapt. Tijdens een sprong gaan ouders twijfelen aan hun huidige (slaap)routine en passen onnodig veel aan. Deze aanpassingen zijn niet nodig en vaak juist verwarrend en kan de oorzaak zijn dat je baby ’s nachts ligt te huilen en juist moeilijk in slaap komt. Als je baby met 11 maanden niet goed (meer) wil slapen kunnen er een paar dingen aan de hand zijn. Ons advies is om eerst te kijken naar de dagroutine en naar de indeling van de dutjes. Wanneer je twijfelt kun je eens onze digitale slaapgids met voorbeeldroutines overwegen. Daarnaast is het

Leeftijd, Slaaptips, 
Baby valt in slaap tijdens voeding

Baby valt in slaap tijdens voeding

Het komt regelmatig voor dat een baby tijdens de voeding in slaap valt. Is dat erg of maakt het niet uit? En wat kan je doen als je baby steeds in slaap valt tijdens de voeding?  Waarom valt je baby in slaap tijdens voeden? Je baby valt tijdens de voeding in slaap: hoe komt dit? Waarom je baby zo makkelijk in slaap valt tijdens het voeden komt door verschillende redenen. Zo maakt het zuigen aan de borst of de fles je baby rustig, werkt de lichaamswarmte van mama (of papa) kalmerend en zitten er in moedermelk verschillende stofjes die ervoor zorgen dat je baby slaperig wordt. Al deze redenen bij elkaar zorgen ervoor dat het drinken je baby slaperig maakt.  In slaap vallen tijdens of net na de voeding Valt je baby in slaap tijdens de voeding? In slaap vallen tijdens de flesvoeding of borstvoeding is niet schadelijk, maar het kan op den duur wel voor een slaapassociatie zorgen die het doorslapen belemmert. Bij een slaapassociatie is je baby zo gewend aan in slaap vallen tijdens het voeden, dat hij niet meer zonder voeding in slaap komen.  Deze slaapassociatie komt deels doordat baby’s die tijdens het voeden in slaap vallen

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 10.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

To see the Instagram feed you need to add your own API Token to the Instagram Options page of our plugin.
Oops, something is wrong. Instagram feed not loaded
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2023 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden