9.5/10 - 2540 reviews
Volg ons
Download de gratis slaapgids
peuter opblijven tijdens jaarwisseling? - slaaptipsvoorbabys
Overig0-16 weken, 1-2 jaar, 2-3 jaar, 3-4 jaar, 4-12 maanden,

De decembermaand is een drukke maand met veel hoogtepunten voor ouders én kinderen. Sinterklaas, Kerst, schoolvakantie (misschien zelfs wel ergens naar toe tijdens deze vakantie) en ten slotte de jaarwisseling zijn momenten waarop veel ouders wel wat slaaptips kunnen gebruiken. In het artikel slaap gedurende de feestdagen delen we enkele tips voor deze periode. In dit artikel vind je meer informatie over slapen tijdens de jaarwisseling.

In dit artikel geven we onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Mag mijn peuter opblijven tijdens oud en nieuw?
  • Peuter wakker maken rond middernacht?
  • Wordt mijn kind wakker van vuurwerk?
  • Wat te doen met een baby tijdens de jaarwisseling?

Mag mijn peuter opblijven tijdens oud en nieuw?

Dit is een veelgestelde vraag aan ons terwijl jij de enige bent die hem mag beantwoorden. Jij bepaalt of jouw kindje op mag blijven tijdens de jaarwisseling. Er zijn ouders die hun peuter laten slapen tijdens de jaarwisseling en er zijn ouder die hun peuter wakker maken of zelfs helemaal laten opblijven tot na middernacht. Er is geen goed en fout, doe vooral wat past bij jou, je kindje en de rest van het gezin.

Een paar dingen om rekening mee te houden:

Slaapbehoefte peuter

Om een juiste afweging voor jezelf en je kindje te maken is het belangrijk om te weten dat een peuter nog veel slaap nodig heeft. Hoeveel slaap een peuter nodig heeft lees je hier. Peuter hebben gemiddeld tot 2.5 jaar nog een middagdutje nodig om het te kunnen volhouden tot bedtijd. In de nacht hebben de meeste peuters zo’n 12 uur slaap nodig.

Het kan echt geen kwaad om je peuter wakker te maken rond middernacht of om hem of haar wat later naar bed te brengen tijdens de jaarwisseling. Er zijn ook een hoop ouders die hun kindje laten opblijven tot na middernacht. Hoe je kindje hier op reageert zal verschillen per kindje. Omdat een peuter meer slaapbehoefte heeft dan een volwassenen kan het goed zijn dat je merkt dat hij in de late avond wat hangeriger of huileriger wordt. Grote kans dat dit te wijten is aan de vermoeidheid die ontstaat doordat je peuter wat minder slaap krijgt dan hij normaal gesproken gewend is. Veel ouders merken ook dat hun kindje de jaarwisseling en het vuurwerk heel spannend vindt. Er zijn ook peuters die de jaarwisseling nog niet zo goed begrijpen. In beide gevallen is het de vraag is of jij het in dit geval alsnog de moeite waard vindt om je kindje wakker te houden.

Weet in ieder geval dat het niet schadelijk is als je peuter een nacht wat minder slaap krijgt dan hij gewend is. Wanneer je de volgende dagen zorgt voor genoeg rust en regelmaat en de bedtijd weer op het normale tijdstip plant of zelfs iets vroeger is de kans groot dat je niet zoveel merkt van dit ene nachtje.

Besef van de gebeurtenis

Niet alle peuters zijn oud genoeg om te beseffen waarvoor ze precies op blijven of waarvoor ze precies wakker worden gemaakt. Een peuter van twee jaar is nog te klein om te begrijpen wat de jaarwisseling in houdt. Een peuter van vier jaar zal dit al wat beter begrijpen maar verwacht ook op deze leeftijd niet dat de hele context van het oude naar het nieuwe jaar al begrepen wordt. Wanneer er oudere kindjes zijn die allemaal wakker blijven en enthousiast zijn kan het een afweging zijn om je peuter ook wakker te houden, of in ieder geval een poging te doen. Wanneer je merkt dat je peuter hangerig wordt of het helemaal niet zo leuk (meer) vindt kun je altijd nog besluiten om je peuter op dat moment in bed te leggen.

Peuter wakker maken rond middernacht?

Moet ik mijn peuter wakker maken rond middernacht? Een veelgestelde vraag. Er zijn veel ouders die het leuk vinden om met het hele gezin de jaarwisseling te vieren en om stil te staan bij een nieuw begin. Wanneer je ervoor kiest om je peuter wakker te maken is het belangrijk om te beseffen dat dit soms makkelijker gedacht is dan gedaan.

Rond middernacht slapen de meeste peuters heel diep en is het lastig om ze wakker te maken en wakker te houden. Grote kans dat wanneer je met je peuter hebt afgesproken om hem/haar wakker te maken dat hij liever wil blijven slapen. In dat geval is ons advies vaak om je kindje lekker te laten slapen. Het laatste wat je wil is met een huilende, vermoeide peuter het nieuwe jaar in gaan.

Wordt mijn kind wakker van vuurwerk?

Hoewel dit per kindje en situatie zal verschillen ervaren de meeste ouders dat hun kindje doorslaapt tijdens de jaarwisseling. De meeste kindjes slapen rond middernacht zo diep dat ze ook niet wakker worden van het vuurwerk. Wanneer je kindje toch wakker wordt is ons advies om even af te wachten wat er gebeurd. Is jouw baby zo slaperig dat hij misschien snel weer in slaap valt? Wacht dan even af. Het laatste wat je wil is de slaap verstoren. Is jouw peuter paniekerig wakker geworden? Dan is ons advies om je peuter te troosten en hem te kalmeren. Probeer je peuter uit te leggen wat er aan de hand is en, wanneer hij goed wakker is, kun je er eventueel op dat moment voor kiezen om samen even uit het raam te kijken naar het mooie vuurwerk. Wanneer je kindje dit niet wil is ons advies om daarin mee te gaan. Probeer niets te forceren, het geluid en de opwinding kan veel peuters beangsten en dat mag er zijn.

Wat je ook kunt overwegen is om white noise slaapgeluiden aan te zetten tijdens de jaarwisseling. White noise is een monotone geluid dat onder andere omgevingsgeluiden zoals vuurwerk maskeert.

Wat te doen met een baby tijdens de jaarwisseling?

Een baby heeft veel slaapbehoefte, nog meer dan een peuter. Ons algemene advies is om je baby zo veel mogelijk in het slaapritme te houden die hij gewend is. Het kan goed dat de dag anders loopt omdat jij zelf ook wat drukker bent. Dit hoort erbij en is echt niet erg. Probeer te voorkomen dat je baby (over)vermoeid wordt. Oververmoeide baby’s zijn lastiger te kalmeren en komen moeilijker in slaap. Dit is waarschijnlijk wat je juist wil voorkomen tijdens de jaarwisseling. Voor jezelf én voor je kindje. Een paar tips:

  • Gebruik white noise. White noise kalmeert het brein van een baby omdat het lijkt op het rustgevende geluid wat een kindje in de baarmoeder hoorde. Daarnaast maskeert het omgevingsgeluiden, iets wat tijdens oud en nieuw erg van pas kan komen.
  • Voorkom dat je kindje oververmoeid wordt en houd zo veel mogelijk vast aan het slaapritme dat je kindje gewend is.
  • Of je nu thuis bent of ergens anders: Probeer rekening te houden met het feit dat baby’s beter slapen in het donker en zonder al te veel harde, plotselinge geluiden. Is het mogelijk om een kinderwagen, maxi-cosi of zelfs baby bedje ergens neer te zetten? Maak daar dan gebruik van. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de slaap plek van je baby veilig is. Een draagzak is ook een fijne optie wanneer je merkt dat je baby onrustig is.
  • No stress: Valt alles in duigen? Slaapt je kindje niet zoals je gewend bent? Dat is niet zo gek met al die geluiden en wellicht meer stimulatie dan hij gewend is. Hoewel het vervelend is voor jou en je baby is het zonde om je te veel zorgen te maken. Morgen is een nieuwe dag, pak de slaaproutine gewoon weer op!
Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Biologische klok van je baby

Biologische klok van je baby

Baby’s en kinderen hebben veel baat bij ritme, regelmaat en structuur. Een duidelijke routine geeft een veilig en voorspelbaar gevoel en kan een positieve invloed hebben op het slaap- en eetgedrag van kinderen. Wanneer je je baby een routine wilt aanleren, is het belangrijk om rekening te houden met de biologische klok van je kind. Wat is de biologische klok precies en waarom is het belangrijk om hierop te letten bij een routine? Wat is de biologische klok? De biologische klok is onze interne klok, die wordt aangestuurd vanuit een speciaal gebied in onze hersenen. Deze interne klok werkt volgens een 24-uurs ritme, wat ook wel het slaap- en waakritme of het circidiaanse ritme wordt genoemd. Deze klok regelt niet alleen wanneer het tijd is om te slapen en ontwaken, maar bepaalt ook wanneer het tijd is om te gaan eten. Eigenlijk regelt de biologische klok al het verkeer in ons lichaam. Licht en donker zijn spelen een belangrijke rol en het volgen van een dag- en nachtritme beïnvloedt de werking van de biologische klok. De hormonen melatonine en cortisol zijn hier vooral belangrijk. Naast licht en donker zijn ook eten en drinken en sociale interactie belangrijke factoren voor de

Ontwikkelingen, Ritme van een baby, Slaaptips, Tips, 0-16 weken, 4-12 maanden, 
slaaptipsvoorbabys

Hoeveel moet je kleine slapen? Baby van 10 weken

Hoeveel moet je baby van 10 weken slapen? En hoe maak je het overdag makkelijker om goed te slapen? Als je twijfelt hoeveel kleine je slaap nodig heeft en hoe je daarvoor zorgt helpen we je er graag mee. We leggen je uit hoe je het overdag makkelijker maakt om lekker te slapen en waarmee je bijvoorbeeld zorgt voor een sterke routine. Het zijn rust en regelmaat die je baby van 10 weken enorm helpen om beter te slapen. Zorg op die manier voor zo’n 5 uur slaap tussen 6:30 uur en 18:30 uur. Je kunt dit verdelen over 3 tot 4 dutjes. Op die manier voorkom je bovendien dat je kleine te veel hazenslaapjes zal doen. Het resultaat is een betere routine, waardoor je zal merken dat je kleine ook ’s avonds en ’s nachts beter door zal slapen. Overdag: zo’n 5 uur slaap Benieuwd hoeveel slaap jouw baby van 10 weken nodig heeft? Het gaat om zo’n 5 uur, in de periode van 6:30 uur tot 18:30 uur. Uiteraard kan dit van baby tot baby verschillen, dus als je kleine wat meer of juist wat minder slaapt is dat niet meteen iets om je zorgen over te maken.

Leeftijd, Slaaptips, 
Slaapregressie 8 maanden

Slaapregressie 8 maanden

De slaapregressie bij een baby van 8 maanden kan er ineens toe leiden dat slapen minder goed gaat. Zowel overdag als ’s nachts. Dus sliep je kleintje eigenlijk altijd zonder problemen en is hij of zij nu rond de 8 maanden? Wellicht is je baby in een slaapregressie beland.  In dit artikel leggen we je graag uit hoe het komt. En wat je eraan kunt doen om zo snel mogelijk door de slaapregressie van 8 maanden heen te komen. Grove motoriek: kruipen en optrekken Je baby maakt continue allerlei ontwikkelingen door, ook rond de 8 maanden. Het gaat dan meestal om de grove motoriek. Dat betekent dat je baby begint te zitten, kruipen en zich bijvoorbeeld zal proberen op te trekken in bed. Deze ontwikkelingen zijn allemaal zichtbaar maar er zijn ook veel ontwikkelingen in deze fase die zich vooral in het hoofd afspelen.  Om de fysieke motoriek goed onder de knie te krijgen is er van alles gaande. Dat heeft invloed op het slapen, waardoor je bij een baby van 8 maanden een slaapregressie kunt merken. Het is dan ineens veel moeilijker om lekker lang te slapen. Of om in slaap te vallen, waardoor het kan zijn dat je

Slaapregressies, Slaaptips, 
Veilig slapen voor je baby: richtlijnen & tips

Veilig slapen voor je baby: richtlijnen & tips

Baby’s slapen het grootste deel van de dag, in de eerste maanden soms wel 16 tot 17 uur per dag. Je wilt natuurlijk dat je kind goed slaapt, maar nog belangrijker is dat je baby veilig slaapt. Maar hoe zorg je voor een veilige slaapomgeving? In dit artikel vind je de basisrichtlijnen om je baby veilig te laten slapen en we geven ook andere tips die bijdragen aan een veilige nachtrust. Meer een luisteraar? Beluister onze podcast in samenwerking met veiligheidNL waarin we de richtlijnen met nuances bespreken. Waarom is veilig slapen belangrijk? Een veilige slaapomgeving helpt de kans op wiegendood te verkleinen. Wiegendood is een verzamelterm voor kindersterfte in de wieg en deze term wordt gegeven aan alle gevallen waarbij de oorzaak van het plotselinge overlijden niet bekend is. Hoewel het aantal gevallen van wiegendood in Nederland de afgelopen decennia flink is afgenomen, overlijden er jaarlijks nog steeds kinderen in de wieg.  Uit recente onderzoeken is gebleken dat er een verhoogd risico op wiegendood is als een drietal factoren tegelijk aanwezig zijn:  Kwetsbare baby Kritische periode (baby’s tussen de 0 en 6 maanden) Omgevingsfactoren Het is goed om te beseffen dat we eigenlijk alleen invloed hebben op de omgevingsfactoren.

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

In deze masterclass krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 50.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

[feed_them_social cpt_id=22594]
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2024 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden