9.5/10 - 2427 reviews
Volg ons
Download de gratis slaapgids
bedtijd routine baby - slaaptipsvoorbabys
Slaaptips0-16 weken, 4-12 maanden,

Een routine hanteren voor je baby of peuter is een gemakkelijke en effectieve manier om aan te geven dat het bijna bedtijd is. Doe je dit van jongs af aan dan zal je baby de opeenvolging van handelingen gaan herkennen. Het helpt je baby om tot rust te komen en makkelijker in slaap te vallen. Juist ook op de momenten dat je er zelf niet bent om je baby naar bed te brengen. In dit artikel vind je meer informatie over het creëren van een bedtijd routine.

We beantwoorden de volgende vragen:

  • Hoe ziet een ideale bedtijd routine eruit? Voorbeeldbedtijd routine baby 6 maanden
  • Waarom een bedtijd routine belangrijk is voor baby’s en volwassenen
  • Een oververmoeide of ondervermoeide baby naar bed brengen
  • Bedtijdritueel belangrijk maar niet de heilige graal

Voorbeeld bedtijd routine baby 6 maanden

Hieronder vind je een voorbeeld van een bedtijd routine voor een baby van 6 maanden met een bedtijd van 19:00 (zoals wij adviseren in ons voorbeeldroutine)

18:00 Badje
18:10 Afdrogen en een fijne massage met olie
18:10 Slaapkleding aan doen, een liedje zingen of een boekje lezen
18:15 Voeding
18:50 Klaar met voeden. Doe het slaapzakje aan, knuffel met je baby en zing een liedje. Leg je baby in bed, zeg je baby gedag en doe de lichten uit. 
19:00 Klaar om te gaan slapen.

Baby’s houden van voorspelbaarheid.  Ze kunnen al vrij jong patronen herkennen en begrijpen.
Pas deze routine zo consistent mogelijk toe en je zult merken dat je baby rustiger en blijer is, simpelweg omdat je baby weet wat hij kan verwachten. 

Waarom een bedtijd routine belangrijk is voor baby’s

Wij hebben allemaal routines die we gedurende de dag volgen. Misschien heb je zelf wel een ochtendritueel tijdens het opstaan zoals; douchen, aankleden, opmaken, ontbijten en daarna tandenpoetsen.

Of juist een routine voor het slapen zoals je gezicht wassen, tanden poetsen, nog wat lezen en ‘scrollen op je telefoon’ in bed  en dan gaan slapen. Deze patronen zijn heel erg herkenbaar en vertrouwd voor ons lichaam én onze geest en zorgen voor ontspanning voor het slapen.  Op een onbewust niveau bereiden je hersenen zich voor op de dag of schakelen ze juist naar de slaapmodus vanwege de stappen die je neemt in je eigen routine, die je vervolgens elke dag herhaalt. 

Voor een baby of peuter is dit niet anders. Dit is de reden waarom zoveel baby’s goed gedijen op routines.

Een oververmoeide of ondervermoeide baby in slaap brengen. 

Een oververmoeide of ondervermoeide baby in slaap krijgen

Voorkomen is beter dan genezen dus het allerbeste advies dat wij kunnen geven is: Zorg dat de timing klopt wanneer je je baby wilt laten slapen. Een ondervermoeide of oververmoeide baby kan lastiger te kalmeren zijn, hoe duidelijk en fijn het slaapritueel ook is.

We raden meestal aan om voor elk dutje een rustmoment te creëren zodat je baby ontspannen kan gaan slapen. Een verhaaltje voorlezen of een slaapliedje zingen is een perfectie manier om je baby voor te bereiden op het slapen. Elke keer hetzelfde liedje zingen of juist het zelfde boekje lezen kan nog beter werken! Je kind zal deze momenten herkennen en op die manier weten dat het tijd is om te gaan slapen.  Een korte routine is ook prima; een luier verschonen, slaapzakje aan, knuffelen en je baby gedag zeggen. Deze stappen, die je voor elke dutje en in dezelfde volgorde herhaald, zullen signalen zijn zodat je baby weet dat het tijd is om te gaan slapen.

Het ritueel ’s avonds kan iets uitgebreider zijn zodat je baby langer de tijd heeft om echt te ontspannen. Baby’s kunnen aan het einde van de dag sneller oververmoeid raken, let er op dat het slaapritueel niet té lang duurt of te stimulerend is. Volg daarin ook je eigen kindje. Het ene kind wordt rustig van televisie kijken terwijl het andere kind juist te veel gestimuleerd wordt.

Een andere reden om te kiezen voor een duidelijk bedritueel is zodat je kindje – ook in jouw afwezigheid- weet wat er gaat gebeuren.

Een bedtijd ritueel is belangrijk maar geen heilige graal

Een bedtijdritueel is belangrijk maar… geen heilige graal. Een goed slaapritueel betekent niet per definitie dat er goed (door)geslapen wordt. Er zijn een hoop andere factoren die meespelen en net zo belangrijk zijn zoals; de hoeveelheid slaap overdag, de timing van de dutjes, timing van de voeding(en) en de vaardigheid om zelfstandig in slaap te kunnen vallen. Natuurlijk speelt ook de gezondheid een grote rol. Een baby die ergens ongemakken ervaart zal lastiger te kalmeren zijn.

Ben je benieuwd hoeveel jouw baby aan slaap nodig heeft en hoe wij adviseren om de dutjes overdag te verdelen? Onze digitale slaapgids voorbeeldroutines van 0 tot en met 4 jaar houdt rekening met de gemiddelde aantal uren slaap en het gemiddelde aantal uren aan wakkertijd.

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Dag- en nachtritme creëren

Dag- en nachtritme creëren

Baby’s worden geboren zonder dag- en nachtritme en vooral het gebrek aan ritme en de gebroken nachten zijn voor veel ouders ontzettend wennen. Waarom hebben jonge baby’s nog geen dag- en nachtritme en vanaf wanneer ontstaat dit ritme? We leggen het uit in dit artikel én vertellen je hoe je je baby een handje kan helpen met het creëeren van een dag- en nachtritme. Wanneer dag- en nachtritme bij baby? Een belangrijke functie in het menselijke lichaam is de biologische klok. Deze interne klok is onder meer verantwoordelijk voor ons dag- en nachtritme. Dit bioritme duurt ongeveer 24 uur en wordt voor een groot deel beïnvloed door licht en donker. Ons lichaam is zo ingesteld dat we slaperig worden als het donker is en alerter worden door (dag)licht. Bij pasgeboren baby’s is de biologische klok nog niet ontwikkeld, waardoor ze ook nog geen dag- en nachtritme hebben. Dit ritme ontwikkelt zich pas vanaf ongeveer 8 weken na de geboorte. Vanaf dat moment ontstaat er langzaam een dag- en nachtritme, ook wel een slaap- en waakritme genoemd. De ontwikkeling duurt zelf ook zo’n 8 weken en is rond de leeftijd van 4 maanden klaar.  Hoe krijgt mijn baby een dag- en

Ontwikkelingen, Ritme van een baby, Slaaptips, Tips, 0-16 weken, 4-12 maanden, 
slaaptipsvoorbabys

Baby van 9 weken: hoeveel slaap is er nodig

Je baby van 9 weken: hoeveel slaap heeft hij of zij nodig? Hoeveel een baby moet slapen is een belangrijke vraag van veel ouders. En wil je weten hoe je jouw kleine vooral overdag beter kunt laten slapen? We leggen het je uit. Dus merk je dat jouw baby overdag niet wil slapen. Of niet zelfstandig in bed wil slapen? Het zijn lastige situaties, waardoor je ook ’s nachts meer wakker zal zijn dan je misschien lief is. Wij geven je in dit artikel praktische tips. Meer tips vind je ook in onze  digitale slaapgids voor baby’s van 0 tot 16 weken.  5 uur slaap voor overdag  Je baby van 9 weken zal al meer alert en wakker zijn dan tijdens de eerste paar weken. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden. Zorg er overdag wel nog steeds voor dat je voldoende momenten voor slaap plant. Probeer je baby tussen 6:30 uur en 18:30 uur ongeveer 5 uur te laten slapen. Dat kun je verdelen over 3 tot 4 dutjes, waarmee je rekening houdt met de wakkertijd van ongeveer 1,5 uur van je kleine. Je zal merken dat je baby van 9 weken op die manier goed slaapt, waardoor

Leeftijd, Slaaptips, 
Slaapregressie 4 maanden

Slaapregressie 4 maanden

De 4 maanden slaapregressie is de eerste slaapregressie van je baby waar je mee te maken kan krijgen. Het goede nieuws is dat deze 4 maanden sprong tijdelijk is en na een tijdje vanzelf overgaat. Dat neemt niet weg dat deze eerste sprong de slaap van je baby goed kan ontregelen, met alle gevolgen die daarbij horen. Wat is de 4 maanden slaapregressie precies en hoe ga je hier zo goed mogelijk mee om?   Slaapregressie baby 4 maanden De slaapregressie bij 4 maanden is de eerste slaapregressie die we kennen. Een slaapregressie is in feite niets meer dan een verandering in het slaappatroon en deze verandering ontstaat meestal door enkele belangrijke fysieke of mentale ontwikkelingen. Ontwikkelingen bij 4 maanden slaapregressie Bij de 4 maanden slaapregressie is het leren (om)rollen de belangrijkste fysieke oorzaak. Je baby is rond deze leeftijd druk bezig met pogingen tot rollen. Wanneer je baby precies gaat rollen kan erg verschillen. De ene baby begint al bij 3-4 maanden, terwijl het bij andere baby’s wat langer duurt. Dit is allemaal heel normaal, maak je dus geen zorgen als je baby wat sneller of langzamer is dan anderen.  Naast de fysieke ontwikkeling van het leren omrollen, maken

Slaapregressies, Slaaptips, 
Baby onrustig in slaap: 3 tips voor meer rust

Baby onrustig in slaap: 3 tips voor meer rust

Je baby valt onrustig in slaap: wat is er dan aan de hand? Als je kleintje erg onrustig is tijdens de slaap en/of tijdens het in slaap vallen kunnen er meerdere dingen spelen. In dit artikel geven we je meer informatie voor wanneer je baby onrustig is tijdens de slaap. Erg onrustig: 3 tips om je baby rustiger te laten slapen Als je baby erg onrustig is in de slaap adviseren wij het volgende: Zorg voor regelmaat Voorkom afleidende prikkels vlak voor het slapen gaan Slapen bij de eerste vermoeidheid 1. Zorg voor regelmaat Zorg voor voldoende rust en regelmaat. Denk aan een vaste tijd en/of een vaste volgorde waarin je de dingen doet. Onze digitale slaapgids met voorbeeldroutines 0 t/m 4 jaar geeft richtlijnen voor dutjes en voedingsmomenten. Ook vind je hierin de gemiddelde wakkertijd per maand en de hoeveelheid slaap dat een baby per maand nodig heeft.  Door steeds hetzelfde ritme aan te houden kan je baby daar goed aan wennen. Je zal merken dat dit het onrustig slapen vermindert of zelfs helemaal voorkomt. Waardoor je ook zelf weer rustiger zal slapen of er minder mee bezig bent. 2. Voorkom afleidende prikkels Baby’s kunnen veel last hebben van

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

In deze masterclass krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 50.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

[feed_them_social cpt_id=22594]
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2024 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden