9.5/10 - 2602 reviews
Volg ons
Download de gratis slaapgids
slaaptipsvoorbabys - wat is een droomvoeding en hoe werkt het
Slaaptips0-16 weken, 4-12 maanden,

We willen allemaal dat onze kindjes de hele nacht doorslapen, maar de realiteit is dat het vermogen van een baby om dit te doen van verschillende factoren afhangt – van een slaapomgeving tot de de hoeveelheid slaap overdag en het vermogen om zelfstandig in slaap te vallen zijn enkele voorbeelden van deze factoren. Uiteraard is honger een belangrijke factor in het wel of niet doorslapen van een kindje. In dit artikel vertellen we je meer over het fenomeen droomvoeding, wat de voordelen kunnen zijn én hoe je het kunt toepassen.

Als je baby nog meerdere keren per nacht een voeding krijgt betekent dit niet per definitie dat je de hele nacht “in de weer bent” met je kind. Een droomvoeding is een manier van voeden waarbij je probeert de wakkere momenten in de nacht te verminderen, ondanks de voedingen die nodig zijn.

In dit artikel vind je alles over droomvoedingen.

Wat is een droomvoeding?

Een droomvoeding is een voedingstechniek ‘s of voedingsmethode waarbij je een baby voeding geeft voordat je naar bed gaat. Het is meestal ongeveer 3-4 uur nadat je kindje voor het naar bed is gegaan, dus als je baby rond 19.00 uur naar bed is gegaan dan geef je de droomvoeding tussen 22.00 en 23.00 uur. De droomvoeding wordt door jou geïnitieerd uit de slaap te wekken, in plaats van dat je baby van nature wakker wordt voor een voeding. Hoewel de naam anders doet vermoeden is een droomvoeding een voeding waarbij je baby wakker is terwijl hij drinkt.

Wat is het doel van een droomvoeding?

Het doel van een droomvoeding is om jou en je baby langer te laten slapen door ervoor te zorgen dat een baby goed gevoed is net voordat jij (of je partner als jij eerder naar bed gaat). Als je baby bijvoorbeeld normaal rond middernacht wakker wordt voor een voeding, kan het geven van een droomvoeding tussen 22.00 en 23.00 uur helpen om die voeding uit te stellen tot 2.00 tot 3.00 uur of zelfs later. Vanaf 3 maanden merk je misschien zelfs dat je baby tot de ochtend na de droomvoeding kan doorslapen.

Hoe werkt een droomvoeding?

Als je droomvoeding met je baby wilt proberen, zijn hier enkele eenvoudige stappen om te proberen:

  1. Probeer de droomvoeding te doen voordat je gaat slapen, zodat je tijdens je wakkere tijd nog een voeding binnenkrijgt. Idealiter vindt de droomvoeding ongeveer plaats tussen 22:00-23:00 wanneer je baby rond 19:00 naar bed is gegaan. Als je eerder naar bed gaat, kun je je partner vragen om deze voeding voor je te doen. De late droomvoeding kan een heel goed moment zijn om een fles te introduceren en jezelf rust te gunnen als je dat nodig hebt. Een droomvoeding kan zowel met borst- als met flesvoeding.
  2. Maak je baby wakker. Dit kun je op verschillende manieren doen. Sommige ouderen merken dat hun baby in een diepe slaap zit en doen de lichten aan of de inbakerdoek/slaapzak uit zodat hun baby wakker(der) wordt. Andere ouders houden de lichten uit en de inbakerdoek/slaapzak aan. Het maakt niet zoveel uit hoe je het doet, als je baby maar wakker genoeg is om een voeding te drinken.
  3. Geef je baby rustig te eten en vermijd te veel prikkels en interactie. Je wilt immers proberen je baby slaperig mogelijk te houden. Als je baby niet goed drinkt, moet je hem waarschijnlijk wakkerder maken voor deze voeding. Sommige ouders verschonen hun baby voordat ze een voeding geven. Andere ouders verschonen halverwege de voeding omdat ze merken dat hun baby halverwege deze voeding weer bijna in slaap valt.
  4. Gebruik je white noise of andere slaapgeluiden? Laat deze aan staan tijdens de voeding.
  5. Geef je baby een volledige voeding uit de borst of fles. Sommige baby’s beginnen met voeden zodra ze de borst of fles in de buurt van hun mond voelen, anderen hebben misschien wat meer aanmoediging nodig. Je kunt zachtjes over hun wang strelen of met de tepel/flesspeen over hun onderlip wrijven om ze aan te moedigen tot aanleggen, of voorzichtig hun mond openen en de borst/fles erin doen.
  6. Leg je baby na de droomvoeding weer in bed. Hoe ouder je baby wordt hoe meer je kunt gaan oefenen met wakker wegleggen.

Wanneer starten met een droomvoeding?

Droomvoedingen werken het beste voor baby’s van 0 tot 6 maanden oud en kan op elk moment worden geïntroduceerd.

We raden aan om de droomvoeding rond de 6 maanden te laten vallen, omdat het op die leeftijd een negatieve invloed kan hebben op het nachtelijk wakker worden van je baby en in sommige gevallen een gewoonte kan worden om wakker te worden. Heeft je baby geen interesse meer in de ochtendvoeding? Dat kan een signaal zijn om te stoppen met nachtvoedingen of met de droomvoeding. Dit is een teken dat hij ‘s nachts niet meer zoveel melk nodig heeft.

Als je voelt dat het tijd is om de droomvoeding te laten vallen, raden we over het algemeen aan om om de paar nachten geleidelijk de voeding te verminderen met 30 milliliter of 2 minuten (borstvoeding) totdat het is afgebouwd. Uiteraard zijn er ook ouders die cold turkey stoppen met deze voeding. Doe wat werkt voor jou en je kindje.

Hoe weet ik of een droomvoeding voor mij en mijn baby werkt?

De eerste tip is om te kijken wanneer jouw baby zijn eerste voeding van de nacht krijgt na het slapen gaan.

Vanaf de leeftijd van 12 weken adviseren wij vaak een bedtijd rond de 19:00. Afhankelijk hoe klein jouw baby is zal hij ergens rond de 21:30-22:30 wakker worden voor een volgende voeding. Jonge baby’s worden vaak natuurlijk gewekt als ze honger hebben dus dat wordt dan als een normale voeding gezien in plaats van een droomvoeding. Als je baby voor 23:00 op natuurlijke wijze wakker wordt voor een voeding, raden we je af om in dit stadium een droomvoeding te introduceren.

Naarmate je pasgeboren baby ouder wordt, is de kans groot dat hij niet meer wakker wordt voor die voeding voordat je naar bed gaat. De kans is groot dat in plaats daarvan de eerste voeding na bedtijd pas rond middernacht of zelfs 01:00 plaatsvindt. De tweede voeding van de nacht vindt in dat geval vaak plaats in de vroege ochtend, rond 4/5uur ‘s ochtends, precies op het moment dat het lastiger is om baby’s weer terug in slaap te krijgen.

Bij mijn eigen kinderen was hun bedtijd altijd om 19.00 uur en hun eerste voeding als ze echt kleine pasgeborenen waren, was meestal rond 21.30 – 22.30 uur. Heel jonge baby’s worden vaak op natuurlijke wijze wakker voor deze voeding, dus dat wordt geclassificeerd als een “normale” voeding in plaats van een droomvoeding. Als je baby voor 23.00 uur op natuurlijke wijze wakker wordt voor een voeding, raden we je af om in dit stadium een droomvoeding te introduceren.

Dit is precies waar droomvoeding kan helpen! Door een baby pro-actief te voeren rond 22-23 uur voordat je naar bed gaat, kan het helpen om die “eerste” voeding uit te stellen tot ongeveer 3/4 uur in de nacht, wat dan genoeg zou moeten zijn om ze tot 6/7 uur in de ochtend. Op deze manier word je dus niet alleen maar 1 keer wakker ‘s nachts, maar er komt wellicht ook wat meer routine in de nachten.

Voor sommige oudere baby’s tussen 3 en 6 maanden kan droomvoeding tussen 22.00 en 23.00 uur voldoende zijn om tot de ochtend door te komen zonder nog een voeding nodig te hebben.

Hoe weet ik dat de droomvoeding niet werkt?

Droomvoeding kan voor jou en je baby werken, maar helaas werkt het niet voor elke baby en voor elke ouder. Ook hier geldt dat ons advies is dat je altijd moet doen wat bij jou én je kindje past.

In sommige gevallen kunnen droomvoedingen het tegenovergestelde effect hebben, waardoor een baby ‘s nachts vaker wakker wordt dan voorheen – soms wel elke 2 uur. Of een baby kan ‘s nachts op dezelfde tijden wakker blijven voor voedingen, ongeacht of je een droomvoeding hebt gegeven of niet.

Herken je dit? Dan betekent di dat de droomvoeding niet werkt zoals het zou moeten. In dit geval is het het beste om je baby ‘s nachts op een natuurlijke manier wakker te laten worden voor zijn voedingen. Zorg ervoor dat je de droomvoeding een goede week probeert voordat je beslist of het werkt of niet. Het is belangrijk om je baby de tijd te geven om zich aan te passen, want het is niet altijd een oplossing die direct de volgende dag zichtbaar wordt.

Andere gevallen waarin de droomvoeding misschien niet werkt voor een baby, zijn als jij moeite hebt om je baby wakker te maken en/of te houden zodat hij goed kan drinken. Of als je baby last heeft van reflux, kan een droomvoeding die problemen soms verergeren. In beide gevallen raden we aan om de droomvoeding achterwege te laten en je baby op natuurlijke wijze wakker te laten worden voor de voedingen.

De voor- en nadelen van een droomvoeding

Voordelen:

  • Kan zowel jou als je baby helpen om ‘s nachts langer slapen. In sommige gevallen slapen baby’s de hele nacht door na de droomvoeding.
  • Een goede gelegenheid om een fles te introduceren en je partner te laten helpen met voeden als je dat wilt

Nadelen:

  • Werkt niet voor alle baby’s en kan er in sommige gevallen voor zorgen dat ze vaker wakker worden
  • Als je geen partner hebt die de voeding kan doen, moet je later naar bed gaan rond 22.00-23.00 uur
  • Voor baby’s die last hebben van reflux, kan voeden terwijl ze slaperig of wakker zijn de symptomen verergeren

Is een droomvoeding veilig?

Als je baby goed aankomt en geen onderliggende voedings- of medische problemen heeft, dan is het veilig om de droomvoeding te doen. Droomvoeding heeft geen invloed op de behoefte van een baby om ‘s nachts gevoed te worden, het past gewoon de timing van die voedingen aan zodat zowel jij als je baby langer kunnen slapen.

Voor baby’s die flesvoeding krijgen, is het echter belangrijk om de droomvoeding te doen zoals je een normale voeding zou doen – dus pak ze op en voed ze in je armen in plaats van ze de fles te geven terwijl ze plat in hun bed liggen.

Als je je zorgen maakt over de gewichtstoename of voeding van je baby, of als ze een onderliggend probleem hebben, zoals reflux, raden we je aan om eerst met je arts te praten over de droomvoeding.

Conclusie

De droomvoeding kan een effectieve manier zijn om baby’s tussen de 0 en 6 maanden oud te helpen langer te slapen, maar helaas werkt het niet voor alle baby’s. Als je ervoor kiest om droomvoeding eens te proberen, houd het dan een week vol om je baby de kans te geven zich aan te passen en kijk dan of het voor hem of haar werkt.

Als het werkt voor je kleintje, kun je doorgaan met droomvoeding tot 6 maanden en dan geleidelijk de voeding verminderen voordat je helemaal stopt. Dit zal helpen om op dat moment een gewoontevorming te voorkomen. Als droomvoeding niet werkt voor je kindje, laat ze dan op natuurlijke wijze wakker worden voor voedingen ‘s nachts.

Er zijn veel verschillende redenen waarom een baby ‘s nachts wakker wordt, dus als je merkt dat je baby vrij vaak wakker wordt, met of zonder de droomvoeding, is het de moeite waard om andere factoren te overwegen die hieraan kunnen bijdragen, zoals onder- of oververmoeidheid, de slaapomgeving of het feit dat een baby niet zelfstandig in slaap kan vallen. Wordt jouw kindje om de 2uur wakker? Daar kun je hier meer over lezen.

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Biologische klok van je baby

Biologische klok van je baby

Baby’s en kinderen hebben veel baat bij ritme, regelmaat en structuur. Een duidelijke routine geeft een veilig en voorspelbaar gevoel en kan een positieve invloed hebben op het slaap- en eetgedrag van kinderen. Wanneer je je baby een routine wilt aanleren, is het belangrijk om rekening te houden met de biologische klok van je kind. Wat is de biologische klok precies en waarom is het belangrijk om hierop te letten bij een routine? Wat is de biologische klok? De biologische klok is onze interne klok, die wordt aangestuurd vanuit een speciaal gebied in onze hersenen. Deze interne klok werkt volgens een 24-uurs ritme, wat ook wel het slaap- en waakritme of het circidiaanse ritme wordt genoemd. Deze klok regelt niet alleen wanneer het tijd is om te slapen en ontwaken, maar bepaalt ook wanneer het tijd is om te gaan eten. Eigenlijk regelt de biologische klok al het verkeer in ons lichaam. Licht en donker zijn spelen een belangrijke rol en het volgen van een dag- en nachtritme beïnvloedt de werking van de biologische klok. De hormonen melatonine en cortisol zijn hier vooral belangrijk. Naast licht en donker zijn ook eten en drinken en sociale interactie belangrijke factoren voor de

Ontwikkelingen, Ritme van een baby, Slaaptips, Tips, 0-16 weken, 4-12 maanden, 
slaaptipsvoorbabys

Hoeveel moet je kleine slapen? Baby van 10 weken

Hoeveel moet je baby van 10 weken slapen? En hoe maak je het overdag makkelijker om goed te slapen? Als je twijfelt hoeveel kleine je slaap nodig heeft en hoe je daarvoor zorgt helpen we je er graag mee. We leggen je uit hoe je het overdag makkelijker maakt om lekker te slapen en waarmee je bijvoorbeeld zorgt voor een sterke routine. Het zijn rust en regelmaat die je baby van 10 weken enorm helpen om beter te slapen. Zorg op die manier voor zo’n 5 uur slaap tussen 6:30 uur en 18:30 uur. Je kunt dit verdelen over 3 tot 4 dutjes. Op die manier voorkom je bovendien dat je kleine te veel hazenslaapjes zal doen. Het resultaat is een betere routine, waardoor je zal merken dat je kleine ook ’s avonds en ’s nachts beter door zal slapen. Overdag: zo’n 5 uur slaap Benieuwd hoeveel slaap jouw baby van 10 weken nodig heeft? Het gaat om zo’n 5 uur, in de periode van 6:30 uur tot 18:30 uur. Uiteraard kan dit van baby tot baby verschillen, dus als je kleine wat meer of juist wat minder slaapt is dat niet meteen iets om je zorgen over te maken.

Leeftijd, Slaaptips, 
Slaapregressie 8 maanden

Slaapregressie 8 maanden

De slaapregressie bij een baby van 8 maanden kan er ineens toe leiden dat slapen minder goed gaat. Zowel overdag als ’s nachts. Dus sliep je kleintje eigenlijk altijd zonder problemen en is hij of zij nu rond de 8 maanden? Wellicht is je baby in een slaapregressie beland.  In dit artikel leggen we je graag uit hoe het komt. En wat je eraan kunt doen om zo snel mogelijk door de slaapregressie van 8 maanden heen te komen. Grove motoriek: kruipen en optrekken Je baby maakt continue allerlei ontwikkelingen door, ook rond de 8 maanden. Het gaat dan meestal om de grove motoriek. Dat betekent dat je baby begint te zitten, kruipen en zich bijvoorbeeld zal proberen op te trekken in bed. Deze ontwikkelingen zijn allemaal zichtbaar maar er zijn ook veel ontwikkelingen in deze fase die zich vooral in het hoofd afspelen.  Om de fysieke motoriek goed onder de knie te krijgen is er van alles gaande. Dat heeft invloed op het slapen, waardoor je bij een baby van 8 maanden een slaapregressie kunt merken. Het is dan ineens veel moeilijker om lekker lang te slapen. Of om in slaap te vallen, waardoor het kan zijn dat je

Slaapregressies, Slaaptips, 
Veilig slapen voor je baby: richtlijnen & tips

Veilig slapen voor je baby: richtlijnen & tips

Baby’s slapen het grootste deel van de dag, in de eerste maanden soms wel 16 tot 17 uur per dag. Je wilt natuurlijk dat je kind goed slaapt, maar nog belangrijker is dat je baby veilig slaapt. Maar hoe zorg je voor een veilige slaapomgeving? In dit artikel vind je de basisrichtlijnen om je baby veilig te laten slapen en we geven ook andere tips die bijdragen aan een veilige nachtrust. Meer een luisteraar? Beluister onze podcast in samenwerking met veiligheidNL waarin we de richtlijnen met nuances bespreken. Waarom is veilig slapen belangrijk? Een veilige slaapomgeving helpt de kans op wiegendood te verkleinen. Wiegendood is een verzamelterm voor kindersterfte in de wieg en deze term wordt gegeven aan alle gevallen waarbij de oorzaak van het plotselinge overlijden niet bekend is. Hoewel het aantal gevallen van wiegendood in Nederland de afgelopen decennia flink is afgenomen, overlijden er jaarlijks nog steeds kinderen in de wieg.  Uit recente onderzoeken is gebleken dat er een verhoogd risico op wiegendood is als een drietal factoren tegelijk aanwezig zijn:  Kwetsbare baby Kritische periode (baby’s tussen de 0 en 6 maanden) Omgevingsfactoren Het is goed om te beseffen dat we eigenlijk alleen invloed hebben op de omgevingsfactoren.

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

In deze masterclass krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

In de masterclass 2.5 jaar t/m 4 jaar n krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 2.5 jaar t/m 4 jaar

 30,00
Masterclass bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 50.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

[feed_them_social cpt_id=22594]
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2024 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Meer nachtrust met onze GRATIS slaapgids

Ontvang direct de gids met gratis slaaptips
9.4/10 - 1477 beoordelingen
Hidden