9.5/10 - 2648 reviews
Volg ons
Download de gratis slaapgids
pick up put down methode - Slaaptipsvoorbabys
Slaaptips4-12 maanden,

De Pick up, Put down methode is een manier van slaaptrainen en wordt gezien als een liefdevolle methode. In dit artikel vertellen we wat de Pick up, Put down methode precies en hoe deze vorm van slaaptraining werkt. 

Unfortunately, media is only available if you accept our necessary (mandatory) cookies
Accepteren

Wat is de pick up, put down methode?

De Pick up, Put down methode houdt in dat je je baby kalmeert als hij van streek is. Dit doe je met behulp van je aanwezigheid, stem en aanrakingen en ook met het oppakken en weer neerleggen van je baby. Het doel van deze methode is dat je baby leert om zelfstandig in slaap te vallen. Deze methode is geschikt voor baby’s vanaf 16 weken. 

Deze manier van slaaptrainen vraagt flink wat tijd en geduld van jou als ouder. Het is daarnaast belangrijk dat je zelf rustig blijft. Houd er rekening mee dat het gemiddeld 2 weken duurt om je baby via deze methode zelf in slaap te laten vallen. Maar als je de technieken consequent toepast, kan je al wel na 3 tot 5 dagen enige progressie zien. 

Hoe werkt de pick up, put down methode?

De Pick up, Put down methode werkt aan de hand van een aantal stappen. Doorloop het slaapritueel zoals je baby gewend is en leg je baby na dit ritueel wakker maar rustig in bed. Je blijft bij je baby totdat hij slaapt. We adviseren om een stoel naast de wieg of het ledikant te zetten waar je tussendoor op kan zitten.

Stap 1

  • Zodra je baby start met huilen, gebruik je je stem voor 10-30 seconden. Denk aan zingen, rustig praten of sh-en. 
  • Vervolgens bied je geborgenheid. Dit doe je door je hand op de borst van je baby te leggen, over zijn hoofd te aaien of op zijn rug te aaien (als je kind op zijn rug ligt). Doe dit voor minstens 1 minuut. Blijf zelf rustig, haal rustig adem en probeer zachtjes te praten.

Stap 2

Na ongeveer 2 minuten neem je de tijd om goed naar je baby te luisteren. Wordt hij rustiger of juist onrustiger? Huilt hij hetzelfde, zachter of harder? 

  • Als het huilen hetzelfde is gebleven of je merkt dat je baby rustiger wordt, haal je je hand weg. Je gebruikt vervolgens voor 2 minuten alleen je stem. 
  • Als je baby ingebakerd is, kan je hem op zijn zij leggen en zachtjes op zijn rug of billen kloppen. Dit helpt hem te kalmeren. Let op dat je je baby niet volledig in slaap helpt, deze acties zijn puur bedoeld om te kalmeren. Lukt dit en is je baby rustig? Dan rol je hem weer terug op zijn rug en plaats je je hand voor ongeveer 1 minuut op zijn buik.

Stap 3

Raakt je baby overstuur en gaat hij harder huilen? Pak hem dan rustig op en probeer hem te kalmeren zonder te wiegen, bijvoorbeeld door hem tegen je aan te houden en te knuffelen. Of houd hem over je schouder en klop hem zachtjes op zijn rug of billen. 

Als er een duidelijke voedingsassociatie is, kun je je baby een kleine voeding geven om te kalmeren. Dit is dus niet bedoeld om je baby in slaap te laten vallen, maar alleen om te kalmeren. Geef alleen een voeding als het niet lukt om je baby met alleen oppakken te kalmeren en doe dit niet iedere keer als je je baby oppakt, maar niet vaker dan 1-2 keer. Zie het meer als een laatste optie tijdens de eerste dagen van deze methode. 

Stap 4

Zodra je baby weer is gekalmeerd (als hij 10-30 seconden rustig is in je armen), leg je hem terug in zijn bed. Je wilt voorkomen dat je baby te slaperig wordt in je armen, omdat dit verwarrend werkt. Je baby kan dan namelijk een slaapassociatie creëren en dat wil je voorkomen. Je pakt je baby op om hem te kalmeren, niet om hem in slaap te helpen.

Stap 5

Stap 5 houdt in dat je stap 1 tot en met 4 blijft herhalen totdat je baby rustig is in zijn bed en alleen nog je aanwezigheid, stem of aanrakingen nodig heeft om in slaap te vallen. Probeer ook de aanrakingen te beperken en gebruik dit alleen als je aanwezigheid en stemgeluid niet voldoende is om je baby te kalmeren. Stop met de aanrakingen zodra je baby weer rustig is.

Het doel is dat je steeds wat minder helpt, je baby wat minder vaak oppakt, minder lang aanraakt en je stem steeds minder gebruikt. Door jouw hulp langzaam maar consequent af te bouwen, help je jouw baby aan de vaardigheden om zelfstandig in slaap te vallen. 

Goed om te weten: het is heel normaal dat je je baby in het begin wel 20-30 keer moet oppakken, kalmeren en neerleggen. Dit is vooral in de eerste paar dagen het geval. Na de derde of vierde dag wil je dit al een stuk minder doen, ongeveer 1-10 keer. 

Voor wie is de Pick up, Put down methode geschikt?

  • Baby’s die gewend zijn om met hulp in slaap te vallen, bijvoorbeeld door te voeden, wiegen of te worden vastgehouden.
  • Baby’s die nog erg afhankelijk zijn en liever worden opgepakt dan alleen liggen in hun wiegje, in de box of op de grond. 
  • Baby’s die snel kalmeren zodra ze worden opgepakt.
  • Ouders die geduldig zijn en rustig kunnen blijven.

Voor wie is deze methode minder geschikt?

  • Vind je het moeilijk om geduldig te zijn of heb je er moeite mee om je kind overstuur te zien, terwijl je weinig mag doen? Dan is de Pick up, Put down methode minder geschikt als slaaptraining.
  • Baby’s die snel overgestimuleerd zijn kun je beter proberen te kalmeren terwijl ze in bed liggen. Hetzelfde geldt voor oudere baby’s (vanaf ongeveer 8 maanden). Dit wordt ook wel Put down, Put down genoemd. 
  • Merk je dat je baby zijn rug bolt, in je armen kronkelt, op je borst duwt of meer huilt zodra je hem oppakt? Dan is deze methode mogelijk niet geschikt voor het temperament van je baby. 

Als deze methode minder geschikt is voor jou of je baby, kan je contact opnemen met een van onze kinderslaapcoaches. Tijdens een telefonisch consult bespreken welke methode van slaaptraining beter past bij jou en je kind.

Ook als je vragen hebt over de Pick up, Put down methode kun je een telefonisch consult boeken met een erkende slaapcoach. Tijdens het consult bespreken we je vragen en gaan we samen op zoek naar een oplossing die past bij jou, je kind en jullie situatie.

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Overgang zomertijd naar wintertijd

Overgang zomertijd naar wintertijd

Jaarlijks gaat de klok in het laatste weekend van oktober een uur achteruit en vanaf dat moment gaan we de wintertijd in. Door deze overstap van de zomertijd naar de wintertijd is het ‘s ochtends ineens een uur eerder licht, maar ‘s avonds ook een uur vroeger donker.  Welke invloed heeft de overgang naar de wintertijd op onze biologische klok en kunnen kinderen hier last van hebben? In dit artikel lees je er alles over en we geven een aantal tips die kunnen helpen om de overgang zo makkelijk mogelijk te maken voor je kind. Waarom overgang naar wintertijd lastig voor je kind? Volwassenen zijn meestal snel gewend aan de overstap naar de wintertijd, maar kinderen kunnen hier wel wat meer last van hebben. Het is goed om te weten dat dit per kind verschilt. Het ene kind is een paar dagen van slag door de nieuwe kloktijden, terwijl de ander zonder al te veel problemen in het nieuwe ritme komt. Waarom kan de overgang naar de wintertijd lastig zijn voor kinderen? Het verzetten van de klok heeft invloed op onze biologische klok. Door de overstap naar de wintertijd sluit ons biologische ritme ineens niet meer aan bij de tijd

Slaaptips, 
Hoofdbonken

Hoofdbonken

Bonkt jouw kind met zijn of haar hoofd om in slaap te komen? Veel ouders maken zich zorgen als hun kind met het hoofd tegen het ledikant of de muur bonkt. We krijgen dan ook regelmatig vragen over hoofdbonken en wat je eraan kunt doen. Wat is hoofdbonken? Hoofdbonken is een handeling waarbij kinderen tijdens het inslapen of midden in de nacht met hun hoofd tegen het bed of de muur bonken. Wist je dat 15% van de babys en peuters met hun hoofd bonken als ze in bed liggen? Ook is uit onderzoek gebleken dat jongens twee keer zo vaak met hun hoofd bonken vergeleken met meisjes. Hoofdbonken komt voor op verschillende leeftijden: van baby en dreumes tot peuter en kleuter. Hoofdbonken gebeurt onbewust. Het is te vergelijken met andere handelingen waar kinderen rustig van worden zoals wiegen, duimzuigen of met een plukje haar spelen. Een baby, dreumes of peuter probeert zichzelf in slaap te brengen met deze handelingen. De meeste kinderen doen zichzelf geen pijn met hoofdbonken. Hoewel sommige kinderen wel blauwe plekken op hun hoofd krijgen, doen deze plekken ook meestal geen pijn. Waarom bonken kinderen met hoofd? Het hoofdbonken van kinderen is dus een handeling om

Slaaptips, 
Baby slaapt slecht bij warm weer

Baby slaapt slecht bij warm weer

Niet alleen volwassenen hebben bij warm weer moeite om in slaap te komen. Ook baby’s kunnen erg onrustig worden en slecht slapen bij warm weer. Wat kan je doen als je baby slecht slaapt door de hitte en hoe kan je voorkomen dat je baby niet wil slapen?  Hoe baby laten slapen met warm weer? 5 tips Hoe laat je je baby slapen met (extreem) warm weer? Ons advies is om in ieder geval te zorgen dat je baby het niet te warm heeft en voldoende drinkt. Hierbij kunnen de volgende tips helpen. 1. Kies juiste beddengoed & kleding Houd bij de keuze voor kleding en beddengoed rekening met de TOG waarden. Kleed je baby niet te warm aan en gebruik het juiste (koele) beddengoed. 2. Check de lichaamstemperatuur Wil je baby niet slapen in de hitte? Laat je baby dan niet te lang huilen, want dit verhoogt de lichaamstemperatuur. Check bij warm weer ook regelmatig of je baby het niet te warm heeft. Dit kan je doen met een thermometer, maar dit kan ook prima door met je hand te voelen op de buik of in de nek.  3. Zorg dat je baby genoeg drinkt Bij warm weer is

Slaaptips, 
Slaapproblemen dreumes

Slaapproblemen dreumes

Heeft jouw dreumes slaapproblemen? Veel ouders krijgen te maken met slaapproblemen bij hun dreumes. Sommige dreumesen hebben nooit goed geslapen, terwijl andere opeens slaapproblemen krijgen. Waarom heeft je dreumes slaapproblemen en hoe kan je dit oplossen? Welke slaapproblemen bij dreumes? De ene dreumes met slaapproblemen is de andere niet. Er zijn verschillende slaapproblemen met allerlei oorzaken. Veelvoorkomende slaapproblemen bij een dreumes zijn: Dreumes wil niet naar bed Is het een strijd om je dreumes naar bed te brengen? Grote kans dat je dreumes het veel te gezellig vindt om naar bed te gaan. Ons advies is om consequent te blijven en een routine aan te houden. Bouw de dag ook wat af vlak voor bedtijd, zodat je dreumes al wat rustiger wordt. Slaapproblemen dreumes door slaapregressie Je dreumes gaat door verschillende slaapregressies heen. Een slaapregressie kan je ook zien als een slaapprogressie; de slaapregressie heeft namelijk te maken met een bepaalde ontwikkeling van je dreumes. Slaapregressies bij je dreumes zijn: Tijdens deze periodes ontwikkelt je dreumes een nieuwe vaardigheid. Veel ouders ervaren dat tijdens een slaapregressie hun dreumes niet meer (goed) wil slapen. Als reactie wordt soms het hele slaapritueel overhoop gegooid, maar dit heeft een averechts effect en kan

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldoutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

In deze masterclass krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

In de masterclass 2.5 jaar t/m 4 jaar n krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 2.5 jaar t/m 4 jaar

 30,00
Masterclass bestellen
Nieuw Digitale slaapgids – Vakantiegids

Digitale slaapgids – Vakantiegids

Deze slaapgids geeft alle informatie die je nodig hebt wanneer je met je kindje(s) op vakantie gaat.

 12,50
Slaapgids bestellen
Nieuw Digitale slaapgids – 4 t/m 12 maanden

Digitale slaapgids – 4 t/m 12 maanden

Deze slaapgids biedt alle informatie die je nodig hebt op het gebied van slaap in de leeftijd van 4 t/m 12 maanden. Van voorbeeldroutines tot aan voedingen tot aan slaaptrainingen tot aan de biologische klok tot aan slaapregressies.

 25,00
Slaapgids bestellen
Nieuw Digitale slaapgids – Slaapregressies

Digitale slaapgids – Slaapregressies

Deze slaapgids heeft alle informatie over slaapregressies voor je gebundeld. Deze gids geef je meer inzicht in de 7 slaapregressies: Wat is een slaapregressie, hoe kun je een slaapregressie herkennen en vooral: Wat kun je doen als je kindje in een slaapregressie is belandt?

 7,99
Slaapgids bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 50.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10
review image

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

[feed_them_social cpt_id=22594]
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2024 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Ook op vakantie een fijne (nacht)rust?

Bekijk onze Slaapgids VAKANTIE(S)
9.5/10 - 2630 beoordelingen
vakantiegids