9.5/10 - 2691 reviews
Volg ons
Download de gratis slaapgids
Slaaptips

Komt jouw peuter steeds uit bed? Het kan enorm lastig zijn als je peuter elke nacht uit bed komt. Dit probleem doet zich vooral voor wanneer je peuter niet langer in een ledikant slaapt, maar in een eigen bed. Wat kan je doen als je peuter steeds uit bed komt? Wij geven een aantal tips aan de hand van de 4 R’en.

Wat doen als peuter steeds uit bed komt?

Het is erg vervelend als je peuter steeds uit bed komt. Sommige peuters staan zo tien keer per nacht aan het bed van hun ouders. Wat kan je hieraan doen? Kijk als eerste of je peuter de middagdut nog wel nodig heeft. Het kan zijn dat je kind overdag geen dutje meer nodig heeft en hierdoor ‘s nachts niet moe genoeg is. Aan de andere kant kan het te vroeg afbouwen van de middagdut ervoor zorgen dat je kind oververmoeid is en niet goed kan slapen. 

  • Slaapt je peuter met een lampje aan? Koop dan een lampje met rood licht. Rood licht heeft het minste effect op de aanmaak van melatonine, het hormoon dat je slaperig maakt.
  • Slaapt je peuter nog niet in een peuterbed, maar klimt hij steeds uit de ledikant? Bekijk dan de tips in het volgende artikel: kind klimt uit ledikant.

Peuter gaat steeds uit bed: 4 stappen met de 4 R’en

Blijft je peuter steeds uit bed komen, dan raden wij aan om met de 4 R’en te gaan werken. Deze 4 R’en zijn een bekend fenomeen in de wereld van de baby slaap. Ouders die een combinatie van deze 4 R’en consequent toepassen, zien vaak een enorme verbeteringen in het slaapgedrag van hun kind. Deze methode kost wel meer tijd dan veel andere slaapmethodes, maar is een goede methode voor peuters die ‘s nachts gaan spoken. De 4 R’en zijn:

  1. Roleplay
  2. Rules
  3. Rewards
  4. Returns (silent)

Stap 1: maak samen een slaapposter

De eerste R is van roleplay (rollenspel). Ga samen met je kind aan de slag met een slaapposter. Doe dit met elkaar als gezin en maak er echt een moment van aan de keukentafel. Gezellig met z’n allen kleuren, plakken en knippen. Neem hier echt de tijd voor, het kan gerust een aantal dagen in beslag nemen. Maak een groot spektakel van deze poster en benoem dat dit iets is voor grote jongens en meiden. Laat de poster ook zien aan anderen, zoals opa en oma.  

Stap 2: samen slaapregels opstellen

De tweede R is van rules (regels). Op de poster komen een aantal slaapregels te staan. Bespreek samen met je kind welke regels er zijn en neem hem of haar echt mee in dit proces. Neem vervolgens de tijd om de regels op de poster te schrijven. Schrijf bijvoorbeeld de volgende regels op: 

  1. Als je slaapt ben je zo stil als een muis.
  2. Als je slaapt blijf je in bed.
  3. Als je slaapt doe je je ogen dicht.

Zorg dat je de regels positief opschrijft. Dus niet: ‘Je mag niet uit bed’, maar ‘je blijft in bed’. 

Is de poster af? Hang hem dan op in zijn kamer of op een andere duidelijke plek. Neem ook hier de tijd voor. 

Stap 3: beloon goed gedrag

De 3e R is van rewards (beloningen). Bespreek welke beloningen er zijn en benoem duidelijk wanneer je kind een beloning krijgt. Bijvoorbeeld samen met mama een taart bakken als het drie keer gelukt is om goed te slapen. Laat je kind meedenken over beloningen. Blijf de slaapposter benoemen. 

Stap 4: geef geen aandacht aan het gedrag 

Een belangrijk onderdeel bij de 4 R’en is de laatste R van silent returns. Dit houdt in dat je je kind in stilte terug naar bed brengt wanneer hij eruit komt. Breng je kind consequent terug en probeer dit echt in stilte te doen. Pak je kind bij de hand, stop hem in stilte in en ga weer. Herhaal dit iedere keer dat je kind uit bed komt. Dit is enorm lastig, maar een heel belangrijk onderdeel van het proces. Door positief of negatief te praten, krijgt je kind aandacht. Deze aandacht stimuleert om het gedrag te blijven herhalen. 

Advies van gecertificeerde kinderslaapcoach

Blijft je peuter uit bed komen en weet je niet meer wat je eraan kunt doen? Onze kinderslaapcoaches krijgen vaak vragen over het slaapgedrag van peuters tijdens telefonische consults. In een telefonisch consult kijken we naar het slaapgedrag van jouw kind en bespreken we mogelijkheden en oplossingen voor jullie situatie. 

Wat vinden andere van ons?

Meer hulp nodig?

Zoek je meer hulp? Wij helpen je graag met onze digitale producten of met onze diensten waarbij jij op maat advies krijgt van een gecertificeerd kinderslaapcoach.

Zelf aan de slag Bekijk diensten
Onze favoriete producten
Gerelateerde slaaptips
Hoe werkt de Pick up, Put down methode?

Hoe werkt de Pick up, Put down methode?

De Pick up, Put down methode is een manier van slaaptrainen en wordt gezien als een liefdevolle methode. In dit artikel vertellen we wat de Pick up, Put down methode precies en hoe deze vorm van slaaptraining werkt.  Wat is de pick up, put down methode? De Pick up, Put down methode houdt in dat je je baby kalmeert als hij van streek is. Dit doe je met behulp van je aanwezigheid, stem en aanrakingen en ook met het oppakken en weer neerleggen van je baby. Het doel van deze methode is dat je baby leert om zelfstandig in slaap te vallen. Deze methode is geschikt voor baby’s vanaf 16 weken.  Deze manier van slaaptrainen vraagt flink wat tijd en geduld van jou als ouder. Het is daarnaast belangrijk dat je zelf rustig blijft. Houd er rekening mee dat het gemiddeld 2 weken duurt om je baby via deze methode zelf in slaap te laten vallen. Maar als je de technieken consequent toepast, kan je al wel na 3 tot 5 dagen enige progressie zien.  Hoe werkt de pick up, put down methode? De Pick up, Put down methode werkt aan de hand van een aantal stappen. Doorloop het slaapritueel

Methodieken, Slaaptips, Slaaptrainingen, Tips, video, 4-12 maanden, 
Baby van 15 weken beter laten slapen

Baby van 15 weken beter laten slapen

Wil je jouw baby van 15 weken beter laten slapen? Op deze leeftijd kan je kind te maken krijgen met enkele slaapproblemen, zoals hazenslaapjes, niet doorslapen ‘s nachts of niet zelfstandig in slaap kunnen vallen. Wat kan je hieraan doen en hoe kan een goede routine helpen?   Hoeveel slaap heeft een baby van 15 weken nodig? Een baby van 15 weken heeft gemiddeld 4,5 uur slaap nodig overdag en kan 1,5 tot 2 uur wakker blijven tussen slaapjes. ‘s Nachts slaapt een baby van deze leeftijd nog ongeveer 11 a 12 uur. De slaap- en wakkertijden worden steeds belangrijker en zijn een goede leidraad voor een routine. Valt je kindje lastig in slaap? Dit kan betekenen dat je baby oververmoeid is of juist niet moe genoeg. Als je baby van 15 weken vooral hazenslaapjes doet, kan dit betekenen dat hij nog niet moe genoeg is of niet goed zelfstandig in slaap kan vallen.    Slaapritueel voor baby 15 weken Een goede slaaproutine kan enorm helpen bij eventuele slaapproblemen van je baby van 15 weken. Regelmaat en structuur zijn ontzettend belangrijk en zorgen ervoor dat je baby weet waar hij aan toe is. Zorg bijvoorbeeld voor een slaapritueel voor ieder

Leeftijd, Slaaptips, 
Slaapregressie 5 maanden

Slaapregressie 5 maanden

Veel ouders ervaren rond de 5 maanden een verandering in de slaap van hun baby. Deze slaapregressie bij een baby van 5 maanden heeft vaak te maken met de fysieke en mentale ontwikkelingen die je kleinetje doormaakt. De meest baby’s komen rond de 4,8,12,18 en 24 maanden in een tijdelijke slaapregressie maar omdat alle baby’s anders zijn kunnen deze slaapregressies ook wat eerder of later ontstaan. De slaapregressie van 5 maanden zal zich bij de meeste baby’s weer vanzelf oplossen. Toch kan het lastig zijn om daar goed mee om te gaan. Wij geven je in dit artikel meer informatie en een paar tips wat je kunt doen tijdens de slaapregressie van 5 maanden.  Mentale en fysieke ontwikkelingen Je baby ontwikkelt snel, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Rond deze periode begint je baby de wereld om zich heen te ontdekken. Je baby leert dat die “dingen” die ze steeds voorbijzien komen hun eigen handen en voeten zijn. Ook beginnen veel baby’s met (om)rollen en juist deze vaardigheid kan een grote impact hebben op de slaap. Ook merken veel ouders dat hun baby rond de 5 maanden opeens afgeleid is tijdens het drinken en daardoor lastiger of minder drinkt.  Dat heeft allemaal

Slaapregressies, Slaaptips, 
Wat is de wakkertijd van een baby?

Wat is de wakkertijd van een baby?

Wakkertijd: het is een term waar de meeste (aanstaande) ouders mee te maken krijgen. Maar wat betekent deze term en waarom zou je als ouder rekening houden met de wakkertijden van je baby? In dit artikel lees je er alles over. Wat zijn wakkertijden? De term wakkertijd zegt het eigenlijk al: het gaat om de tijd dat je kind wakker is tussen twee slaapjes. De wakkertijd verschilt per leeftijd, maar ook per baby. Iedere baby is namelijk weer anders.  In de eerste weken na de geboorte slaapt je baby nog heel veel en kan hij maar kort wakker zijn tussen de slaapjes door. Naarmate je baby ouder wordt, zal je merken dat zijn slaaptijd en wakkertijd veranderen. Baby’s kunnen doorgaans steeds wat langer achter elkaar slapen en ook langer wakker zijn tussen de slaapjes door.  Hoelang is een baby wakker? Wil je weten hoelang jouw baby wakker kan zijn? De wakkertijd verschilt per baby, maar de leeftijd speelt ook een belangrijke rol. Zo slaapt een pasgeboren baby nog het grootste deel van de tijd en is hij maar kort wakker.  Meestal ligt de wakkertijd in de eerste weken ergens tussen de 45 en 75 minuten, maar in deze periode zit

Slaaptips, 

Andere slaapgidsen

Gratis digitale slaapgids

Gratis digitale slaapgids

Deze digitale slaapgids is gratis en voor ouders die de eerste stap willen zetten naar meer (informatie over) slaap.

Gratis
Slaapgids bestellen
Nieuw Digitale slaapgids – Vakantiegids

Digitale slaapgids – Vakantiegids

Deze slaapgids geeft alle informatie die je nodig hebt wanneer je met je kindje(s) op vakantie gaat.

 12,50
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Digitale slaapgids – De eerste 16 weken

Deze slaapgids is speciaal voor (aanstaande) ouders die zich willen informeren over het slaapgedrag van baby's in de eerste 16 weken na de geboorte.

 20,00
Slaapgids bestellen
Bestseller Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Digitale slaapgids – Voorbeeldroutines 0-4 jaar

Deze slaapgids is met meer dan 20.000 verkochte exemplaren onze bestseller en bevat voorbeeldroutines per maand op het gebied van slaap en voedingen.

 14,50
Slaapgids bestellen
Nieuw Digitale slaapgids – 4 t/m 12 maanden

Digitale slaapgids – 4 t/m 12 maanden

Deze slaapgids biedt alle informatie die je nodig hebt op het gebied van slaap in de leeftijd van 4 t/m 12 maanden. Van voorbeeldroutines tot aan voedingen tot aan slaaptrainingen tot aan de biologische klok tot aan slaapregressies.

 25,00
Slaapgids bestellen
Digitale slaapgids – Early birds

Digitale slaapgids – Early birds

Deze slaapgids is speciaal voor ouders van vroege vogels. Vroege vogels zijn kinderen tussen de 6 maanden en 4 jaar die elke ochtend ver voor 06:00 wakker worden.

 12,50
Slaapgids bestellen
Nieuw Digitale slaapgids – Slaapregressies

Digitale slaapgids – Slaapregressies

Deze slaapgids heeft alle informatie over slaapregressies voor je gebundeld. Deze gids geef je meer inzicht in de 7 slaapregressies: Wat is een slaapregressie, hoe kun je een slaapregressie herkennen en vooral: Wat kun je doen als je kindje in een slaapregressie is belandt?

 7,99
Slaapgids bestellen
Masterclass vroege vogels

Masterclass vroege vogels

In de masterclass vroege vogels  vertelt gecertifieerd kinderslaapcoach Fenna in een bijna 60 minuut durende video alles vroeg wakker worden. De oorzaken en oplossingen van vroeg wakker worden komen aan bod.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass newborns

Masterclass newborns

In de masterclass newborns krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de eerste 16 weken na de geboorte.

 30,00
Bestellen
Masterclass 4-12 maanden

Masterclass 4-12 maanden

In de masterclass 4-12 maanden krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 4-12 maanden.

 30,00
Bestellen
Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

Masterclass 12 maanden – 2.5 jaar

In deze masterclass krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 12 maanden - 2.5 jaar.

 30,00
Masterclass bestellen
Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

Masterclass 2.5 t/m 4 jaar

In de masterclass 2.5 jaar t/m 4 jaar n krijg je 60 minuten lang middels een opgenomen video informatie over alles op het gebied van slapen, in de leeftijdscategorie 2.5 jaar t/m 4 jaar

 30,00
Masterclass bestellen
Het baby slaapboek

Het baby slaapboek

In het baby slaapboek geeft gecertificeerd kinderslaapcoach en oprichter Myrthe op een toegankelijke manier inzicht in het slaapgedrag van baby’s en peuters.

 21,99
Boek bestellen

Een aantal blije uitgeruste ouders

Meer dan 50.000+ ouders en kinderen geholpen aan meer slaap

Aanrader

Wij gaan jullie aanbevelen aan iedereen met slechts slapers! Na ons consult sliep Abel na drie nachten volledig door. Zonder voeding en zonder huilen. Het is nu twee weken geleden dat ons consult is geweest en ik heb mijn energie overdag weer terug.

Claudia - Uithoorn
10/10

Aanrader. MET slaap is voor iedereen het leven leuker:)

Wat waren we moe! Onze baby van 6 maanden wilde maar niet slapen 's nachts. Maar zoveel boeken over slapen...Zoveel artikelen... Zoveel informatie, die elkaar soms zelfs lijkt tegen te spreken?! Wij hadden behoefte iemand 1 op 1 te spreken met kennis en ervaring, die weet wat wel en niet werkt en ons concrete handvatten kon geven. Die ons gewoon even kon vertellen hoe het aan te pakken. En dat was precies wat Maxime van slaaptipsvoorbabys.nl ons aanreikte. Een duidelijk plan van aanpak, ruimte voor vragen en tips om het plan aan te scherpen of te tweaken waar het niet uitpakte zoals verwacht, en daarbij een betrokken houding. Ik had na het consult direct vertrouwen, en er was resultaat: onze zoon heeft geleerd dat het ok en veilig is als hij wakker wordt, en leert zichzelf steeds beter te kalmeren en zelf weer in te slapen. Hij slaapt een groot gedeelte van de nachten door tot 6 uur, en het is vast een kwestie van tijd tot dit nog ietsje later wordt.

Charlotte - Amsterdam
9/10

100% de moeite waard!

Nog steeds zó blij en dankbaar dat we jullie hebben ingeschakeld. Vanaf zaterdag slaapt onze dochter van 1.5 weer minder goed in. Ik grijp dus weer terug naar de adviezen die we al een tijd geleden hebben gekregen en het gaat echt per dag beter. Jullie zijn de beste!

Murelle - Groningen
10/10

Advies dat direct toepasbaar is en werkt!

Marlies heeft ons ontzettend fijn geholpen! Onze zoon werd telkens erg vroeg wakker en dankzij het finetunen van zijn schema slaapt hij nu weer door t/m circa 06.45 uur. Superblij mee!

Kim - Loosdrecht
10/10

Advies op maat!

Heel fijn geholpen, na het telefonisch consult ontvang je tips op maat echt passend bij jou situatie. Veel tips, theorie en de slaapgids met voorbeeldroutine helpen ons enorm. Ons zoontje van inmiddels 8 maanden heeft al vanaf 4 maanden een top ritme! En slaapt vanaf 7 maanden door van ca 19u tot 7u. Ook fijn dat in de voorbeeld routine de momenten voor voeding zijn meegenomen!

Cynthia - Nootdorp
10/10

1 huis, 3 blije mensen

Na ons telefonisch consult zijn wij meteen aan de slag gegaan met de tips van Fenna. Met resultaat! Na een dag of 3 sliep Sam (13 maanden) weer wat nachten door. Ook overdag gaat het nu veel beter. We zijn heel blij dat we deze stap gemaakt hebben! Wat een paar fantastische tips al niet kunnen doen.

Daniëlle - Haarlem
10/10
review image

Slaaptipsvoorbabys.nl op Instagram

[feed_them_social cpt_id=22594]
Volg ons: Instagram

Meer Categorieën

Dutjes Leeftijd Methodieken Ritme van een baby Slaapregressies Tips Voedingen Voedingsschema Slaapproblemen Slaapproducten Slaaptrainingen Veilig Slapen Wetenschappelijke Onderzoeken Ontwikkelingen Video Overig

Ontvang persoonlijke slaaptips

Schrijf je in en ontvang slaaptips die passen bij de leeftijd van jouw kind!

DD dash MM dash JJJJ
Hidden
© 2024 Slaaptipsvoorbabys B.V. - KvK: 81783671

Ook op vakantie een fijne (nacht)rust?

Bekijk onze Slaapgids VAKANTIE(S)
9.5/10 - 2630 beoordelingen
vakantiegids